Glöm digitalt, tänk nätverk

I bland krävs det bara ett ord för att polletten ska trilla ner och man får en aha-upplevelse! Jag går just nu en kurs om Digital Marknadsföring på Hyper Island. Under vår första föreläsning ”Navigating new networks” som Mark Commeford @markmedia höll, fick jag min aha-upplevelse.

Story building istället för story telling

Mark målar upp bilden av hur vi lever mitt i ett paradigmskifte mellan det gamla transaktionssamhället och det nya relationssamhället där allt är ihopkopplat, där det är människor, relationer, beteenden som styr. Kommunikationen idag styrs inte av företag och varumärken själva, utan av konversationerna ute på olika nätverk. Ska mitt budskap få viral spridning idag, gäller det att jag i förväg kan berätta historien om min historia, dvs att budskapet så pass intressant att jag kan höra för mig själv hur människor berättar det vidare på olika sätt. Kan jag inte det, då kommer jag inte att få någon större spridning.

Oavsett om jag vill att andra ska berätta min historia eller inte, så kommer de att göra så i alla fall. Smarta företag och marknadsförare inser att deras berättelser inte är deras egna utan byggs utav kunder och grupper utanför företaget och drar nytta utav detta. Det gäller såklart att du har en bra produkt eller tjänst som du kan stå för. Att ge dina kunder möjligheter att tycka till och delta i konversationer ger högre trovärdighet i mötet med andra kunder. Läs dessa tre tips hur du kan jobba med story building.

Vad betyder digital marknadsföring, egentligen?

Tillbaka till min kurs, i en gruppövning skulle vi diskutera vad digital marknadsföring betyder, och jag tror varje person i rummet hade sin tolkning på vad det betydde för dem, i många fall var det knutet till plattformar och allt som inte är i den fysiska världen. Då tar vår föreläsare Mark fram sin nästa slide där han tydligt har skrivit ”Forget digital, think NETWORK” och det var här polletten trillade ner för mig.

Förståelsen för vad digital marknadsföring egentligen är, att bygga och vårda nätverk. Att vikten av att förstå din målgrupp, vad de vill ha, deras beteenden, kulturer, koder etc. är oerhört centralt. Och de företag och personer som är duktiga på att bygga och vårda nätverk kommer att bli vinnare, för när man inser att man behöver ett nätverk är det förmodligen för sent att börja bygga ett.

Exempel på företag som gör det bra; Zappos, Tesco och Starbucks. Bland svenska företag tycker jag IKEA är duktiga.

För oss som arbetar med B2B marketing kan det vara ännu mer utmanande att berätta historier som engagerar och berör. Det är något som jag tänker ta upp i ett kommande blogginlägg.

• jenny westerberg
  • network marketing