Vägen mot konvertering – fylld av fallgropar och stup

Oavsett vad besökarens mål är på din webbplats gäller det att göra vägen så jämn som möjligt. Utmaningen är att det ofta kan vara svårt att veta vad målet är, och ännu värre blir det när du ska försöka skilja en besökares mål från en annans

När en besökare landar på din webbplats – från en Google-sökning, en annons, genom att ha skrivit in adressen i webbläsaren, eller via en länk i ett mailutskick startar en resa mot någon form av mål. Om du har kollat i ditt statistikverktyg (i mitt fall Google Analytics) kanske du har noterat att bara en liten andel besökare når ett mål.

Att få besökaren att nå sitt mål

Att få besökaren att nå sitt (och ditt) mål är inte mer komplicerat än att 1) se till att du har något nyttigt att erbjuda besökaren, 2) att presentera det på ett vettigt sätt och 3) att se till att så snabbt som möjligt leda besökaren dit.

I praktiken är det förstås mycket svårare än så. Till att börja med gäller det att erbjuda något som kan vara användbart. Hos oss på EPiServer.se är det kunskap om digital marknadsföring, e-handel och sökning – kunskap som vi vill dela med oss av, så att våra besökare kan utnyttja de produkter vi säljer på bästa sätt.

På din webbplats kanske det är lösningar på problem som dina kunder upplever (kundservice), produkter som dina kunder vill ha (e-handel) eller tjänster som medborgare behöver (kommuner och myndigheter).

Dessutom måste det du erbjuder presenteras på ett sätt som är begripligt både för människor (dvs. dina besökare) och för sökmotorer. Min kollega Joakim skrev förra veckan ett blogginlägg om att allt du behöver veta om SEO går att lära sig från Blocket. I korthet handlar det till viss del om sunt förnuft och till viss del genom att inte göra sådant som kan få besökare och sömotorer att missförstå ditt innehåll.

När det handlar om att leda besökaren rätt stöter du kanske på nya utmaningar – givet det lilla du vet om besökaren (ofta inte mer än att besökaren landar på en viss sida) så kan det vara svårt att ge mycket till vägledning. Så fort besökaren börjar röra sig runt på webbplatsen ökar dina möjligheter, och om besökaren ställer en sökfråga har du en mycket bra utgångspunkt: mer information än så är svår att få om besökarens behov.

Läs hela bloggposten

• konvertera