I Potatisresan möter vi Estrellaodlaren Hans-Alfred, 25 år.

Potatisresan tar oss från planta till påse

Det är inte en gås som tar oss med på resan genom Sverige - det är en potatis. I Estrellas nya film ”Potatisresan” följer vi potatisen från planta på åkern till påse hemma hos chipsälskare i hela Sverige - där de krispiga stunderna kan börja. Strålkastarljuset riktas mot potatisodlarna som är nyckelspelarna i resan mot goda chips och ett hållbart svenskt jordbruk.

Våra svenska odlare har följt potatisens resa från planta till potatis under flera månader och nu är skördetiden äntligen här. Lagret ska fyllas med potatis som kommer förgylla kalas, filmkvällar sommarkvällar, nyårsfiranden och mycket mer det kommande året.

Att odla stora mängder potatis av den finaste kvalitén innebär att arbeta i samklang med väder och vind – en tuff utmaning när termometern och regnmätaren slagit rekord om vartannat under året. Vi behöver möta klimatutmaningarna tillsammans med våra odlare och tillsammans skapa förutsättningarna för ett hållbart jordbruk. En resa som bara börjat. Det är summan av odlarnas omsorgsfulla arbete - chipsen du har i handen - som vi får följa i Estrellas nya film Potatisresan

Potatisresan

I potatisresan dyker vi ner i chipspåsen och följer potatisens spännande resa från planta till färdig påse. Vi landar först strax utanför Ängelholm där vi möter Hans-Alfred 25 år, en Estrellaodlare vars familj har odlat potatis i tre generationer på gården.

- Det roligaste med att vara odlare är att ta sig an utmaningarna som väder och vind har att bjuda på under året, och se grödan utvecklas från något litet till något stort.

Från åkern utanför Ängelholm åker potatisen till Kistinge där de sorteras, tvättas och förvaras tills det är dags för den att transporteras vidare till chipsfabriken i Göteborg. Man kan tro att det är i chipsfabriken som magin händer, men den verkliga magin skapas hemma hos dig - när de krispiga chipsen blir en del av alla små och stora stunder.

Så öppna påsen med ett ryck, tryck på play och låt stunderna börja med Potatisresan.