The Leftovers från Estrella, 2021. Otroligt krispiga minichips gjorda på svenska småpotatisar som annars inte får vara med.

The Leftovers: chips på räddad svensk småpotatis – hell yeah!

Otroligt krispiga minichips gjorda på svenska småpotatisar som annars inte får vara med. Det är The Leftovers som kommer på tillfälligt besök 8 november på Ica och Coop. Konceptet ger nytt liv åt de riktigt små potatisarna som annars sorteras bort. En känga till matsvinnet helt enkelt. Taste the waste!

I Estrellas resa mot schysstare snacks är råvarusvinnet ett viktigt område och små potatisar har blivit en big deal. Idag går de minsta potatisarna primärt till stärkelseindustrin, men det bästa vore faktiskt om även dessa potatisar fick bli chips. Med The Leftovers gjorda på svenska småpotatisar som annars rensas bort ger Estrella chipsälskarna schyssta småchips med stor karaktär och krispighet.

- Vi skulle aldrig lansera produkter som inte håller måttet smakmässigt. Här vill vi visa att det kan vara lika hög standard på små potatischips som annars inte får vara med. Dessa är minst lika goda och krispiga som stora chips, bara ännu lite schysstare, kommenterar Karin Isaksson, Sr Brand Manager.

De 30–40 mm breda potatisarna från Halland och Skåne blir ordentligt krispiga på chipsfabriken i Göteborg och smaksätts med en nypa havssalt. No muzz, no fuzz. Produkten är en Limited edition på tillfälligt besök men skulle det efterfrågas av konsumenterna så kommer Estrella se över möjligheten att göra produkten permanent.

The Leftovers 170g
    Rekommenderat pris: ca 17,90kr