Falun Borlänge-regionen är på plats i Almedalen

Vår region växer och kommer att behöva 3000 nya bostäder de närmaste åren. Dessutom ska 3 miljarder investeras i vård/omsorgsbostäder, skolor och övriga kommunala byggnader. Därför finns vi på plats i Visby under Almedalsveckan, för att träffa ett antal investerare som är intresserade av att investera i Falun Borlänge-regionen, Dalarnas tillväxtmotor.

Mitt i hjärtat av Sverige ligger Falun Borlänge-regionen, en region med ambitioner som just nu har 165 000 invånare. Här är möjligheterna för att skapa attraktiva miljöer och boenden stora. I Dalarna beräknas 42 % av befolkningen gå i pension inom en tio års period. Detta är en åldersgrupp med kapital och behov av anpassade lägenheter. Den ökande befolkningen gör att regionen kommer att behöva 3000 nya bostäder inom en tre års period. Dessutom ska 3 miljarder investeras i vård/omsorgsbostäder och andra kommunala byggnader och 35 000 kvm nya skolor behöver byggas mellan 2016-2018.

Vår medverkan på Almedalsveckan är en del i vårt långsiktiga arbete med att marknadsföra regionen som en självklar plats att arbeta, bo och leva i.

Visste du att:

▪ I Falun Borlänge-regionen bor 165 000 människor
▪ Vi växer! De senaste tre åren har vi ökat med 700 invånare per år
▪ Här finns karriärmöjligheter - vi har nära 80 000 arbetstillfällen
▪ Det är bara 15 minuter mellan Falun och Borlänge
▪ Stockholm och fjällen når du inom 2,5 timme

Vill du veta mer?
Kontakta Peter Berglund, peter.berglund@fbregionen.se 0243-24 80 45.

Falun Borlänge- regionen AB är ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säters kommun. Bolagets huvuduppdrag är att öka regionens attraktionskraft genom att utveckla näringslivet, driva kommunsamverkan och marknadsföra regionen som en självklar plats att arbeta, bo och leva i.