Integration av lokalsamhällen avgörande vid storskaliga markinvesteringar i utvecklingsländer

Jordbruksinvesteringar måste gynna lokala småbrukare

Ny rapport analyserar hur partnerskap gynnar både investerare och småbrukare

Ny forskning visar hur jordbruksinvesteringar i utvecklingsländer kan utformas, till skillnad från dagens trend med storskaliga markförvärv. Affärsmodeller som inkluderar lokalbefolkningen kan ge fördelar till småbrukare och skydda deras landrättigheter samtidigt som investerande företag säkerställer avkastning.

Rapporten är ett resultat av ett samarbete mellan Internationella institutet för miljö och utveckling (IIED), FN:s livsmedels- och jordbruksorgan (FAO), Internationella fonden för jordbruksutveckling (IFAD) samt det Schweiziska utvecklings- och samarbetsorganet (SDC).

”Rapporten framhåller den avgörande roll utländska samarbetspartners har. De bör stödja och stärka dialogen mellan småbrukarsamhällen, regeringar och investerare, för att få till stånd hållbara investeringar inom jordbruket”, säger Andrea Ries, chef för det Globala programmet för tryggad livsmedelsförsörjning i SDC.

Rapporten betonar vikten av att internationella riktlinjer för investeringar inom jordbruket inte bara inriktas på att minimera de negativa aspekterna på storskaliga markförvärv, utan även främja investeringsmodeller som maximerar möjligheterna för lokala småbrukare.
Den presenterar en rad möjligheter till samarbete mellan storföretag och småbrukare som kan gynna båda parter. Lösningarna delas upp i olika grupper, till exempel kontraktsjordbruk, arrendejordbruk och brukarägd affärsverksamhet.

Det går inte att finna en lösning som är optimal i alla situationer. I varje enskilt fall måste faktorer som lokala markägandestrukturer, lagstiftning, kultur, historia, samt biofysiska och demografiska faktorer övervägas, så det blir attraktivt både för småbrukare och investerare.

Rättvist och mer heltäckande

Det finns många metoder för företag att göra affärer där lokalsamhällen också inkluderas samtidigt som risker minimeras och vinst ändå säkerställs, enligt rapporten. Det kan innebära närmare arbetsrelationer med lokala parter, markägare och jordbrukare samt att vinster från investeringar fördelas bättre.

Rapporten fokuserar på alternativa affärsmodeller där både investeringar och förtjänster delas mellan parterna. Här ingår faktorer som risk, vinst, äganderätt och möjlighet att påverka beslutsprocesser mellan investerare och lokala parter. Rapporten analyserar för– och nackdelar, möjligheter och begränsningar samt utvecklingsalternativ för varje affärsmodell.

För att de mer integrerade markavtalen ska kunna fungera är det viktigt att företagen inkluderar dem som en ekonomisk realitet. Samtidigt måste även åtgärder vidtas för att stärka den lokale jordbrukarens förhandlingsposition.

Regeringar och utvecklingsorgan kan göra mycket för att främja mer rättvisa och inkluderande affärsmodeller och stödja småskaliga jordbrukare i kontakten med myndigheter och investerare.

Tillväxt och minskad fattigdom

”Jordbruksinvesteringar kan ge fördelar till utvecklingsländer, men stora markförvärv medför också stora risker i och med att lokalbefolkningen riskerar att förlora tillgången till mark och resurser de har använt i generationer. De mer lovande formerna av investeringar är de som innebär stöd till lokala småskaliga jordbrukare, snarare än de till stora plantager”, säger Lorenzo Cotula, forskare vid IIED och medförfattare till rapporten.

”På IFAD anser vi att säkrade markrättigheter och rättvis tillgång till mark – i synnerhet för småjordbrukare – är avgörande för ekonomisk tillväxt och minskad fattigdom. Partnerskap mellan potentiella investerare och lokala småskaliga jordbrukare kan ge viktiga möjligheter men sådana partnerskap kräver inte storskaliga överlåtelser av markrättigheter”, säger Harold Liversage, Programchef för markrättigheter på IFAD.

Alexander Müller, undergeneraldirektör på FAO säger: ”Rapporten visar på hur olika sätt investeringar inom jordbruket i utvecklingsländer kan maximera möjligheterna för småskaliga jordbrukare i utvecklingsländer. Detta bidrar till en utformning och bedömning av jordbruksinvesteringsprojekt som kan förbättra förutsättningarna för en tryggad livsmedelsförsörjning skapas för alla”.

Läs rapporten

Stöd kampen mot hunger!