FAVAL gör validering möjlig för fastighetsbranschen

FAVAL – Fastighetsbranschens valideringssystem – är nu helt klart för att validera alla tre yrkesroller på gymnasienivå mot kompetensbevis. FAVAL underlättar branschens kompetensförsörjning, dokumenterar de anställdas kompetens och underlättar för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Den 22 september, på Business Arena, presenteras det kompletta verktyget för första gången.

– Vi är glada att nu kunna validera i FAVAL mot yrkesrollerna fastighetsskötare, fastighetstekniker och fastighetsvärd på gymnasienivå. Det är jätteviktigt för branschen om vi på ett professionellt sätt ska kunna förvalta alla de nya fastigheter som byggs, säger Lena Nyquist, verksamhetschef på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd.

Kvalitetssäkring viktig för att möta nya kompetenskrav
Stora pensionsavgångar, högre tekniska kompetenskrav, nya energimål och tillväxt gör att branschen behöver rekrytera. Fastighetsföretagen kan med hjälp av FAVAL kvalitetssäkra befintlig kompetens och utveckla den hos sina anställda. Att kunna säga att företagets anställda är validerade, och har kompetensbevis, kan öka företagets trovärdighet gentemot sina kunder, och också göra företaget mer attraktivt att jobba i.

– Det här betyder att vi kan säkerställa att vi har den kompetens på företaget som vi behöver samtidigt som vi ger varje individ möjlighet till utveckling, säger Håkan Berg, VD för HSB Norra Storstockholm och styrelseordförande i Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd.

Ger nyanlända en väg in på arbetsmarknaden

FAVAL ger också fler arbetssökande möjlighet till jobb i fastighetsbranschen. Valideringssystemet synliggör och bedömer en individs kompetens, oavsett hur, var eller när den har förvärvats, i Sverige eller utomlands, för att bättre matchas mot arbetsmarknaden.

I maj beviljades Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd medel från Asyl-, migrations- och integrationsfonden. Syftet är att kunna validera nyanländas kompetens och inte i första hand deras språkkunskaper.

– Att validera nyanlända i FAVAL kan hjälpa till att få in nytt blod i branschen, säger Lena Nyquist, verksamhetschef på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd.

Business Arena, 21-22 september 2016, i Stockholm

Den 22 september, kl.16-17, i Lokal 31, plan 3, presenteras för första gången FAVAL för validering mot alla tre yrkesrollerna på gymnasienivå – fastighetsskötare, fastighetstekniker och fastighetsvärd.

På plats finns Lena Nyquist, verksamhetschef på Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd, och Mikael Mossberg, projektledare för FAVAL. Här kommer ni också kunna se exempel på datasimuleringar som är en del i de tester som görs i FAVAL för att validera kompetensen inom till exempel yttre skötsel.

Fastighetsbranschen är representerad bland annat genom Håkan Berg, vd HSB Norra Storstockholm.

Du som har anmält dig till Business Arena den 22 september är varmt välkommen till vår presentation om FAVAL! Anmäl dig via denna länk: http://faval2016.4pr.se

FAKTA

Valideringssystemet FAVAL är framtaget av Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd, en ideell förening bildad år 2006 av arbetsmarknadens parter i fastighetsbranschen. Vårt uppdrag är att företräda branschen i utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor.

FAVAL är ett komplett verktyg för att kartlägga, kvalitetssäkra och utveckla rätt kompetens för branschens yrken. FAVAL ger möjlighet att valideras mot kompetensbevis som visar på både teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter som uppfyller branschens krav.

Den som valideras får efter godkända teoretiska och praktiska prov ett kompetensbevis – Fastighetsbranschens enda kompletta kompetensbevis FAVAL.

FAVAL erbjuder också kartläggning som ger en indikation på vilken yrkesroll personen passar för, och även validering mot intyg, som mäter kunskap genom ett komprimerat teoretiskt prov.

Kartläggningen är i dag översatt till fem språk: engelska, arabiska, persiska, somaliska och tigrinja. Även validering mot intyg och kompetensbevis kommer att översättas till dessa språk.