Ny på jobbet

Alla vi som jobbar har en gång i tiden varit nyanställda. Mitt första riktiga jobb hade jag på Askimshallen utanför Göteborg. Det var en intensiv och väldigt varm sommar. Långt före den tid då man scannade priserna. Det handlade om att lära sig priserna utantill eller att slå i listor som fanns vid kassan. Som tur är fanns det erfarna kassörskor som gärna hjälpte till.

Just nu har vi många nyanställda på mitt jobb. De är nyfikna, lyhörda och villiga att ta sig an sina nya arbetsuppgifter. Vi som har jobbat länge får berätta och informera. Men vi får också lära nytt.

Det är nyttigt att få in nya personer på en arbetsplats. Det är lätt att jobbet fortgår i de gamla hjulspåren när alla jobbat ett tag. Med nya kollegor kommer det in nya erfarenheter och ny kunskap.

Hur gör du när det kommer en ny person till jobbet? Tänk på hur du själv skulle vilja bli bemött.

För att skapa en bra arbetsmiljö tror jag på att lyssna på den som är ny. Att villigt bidra med sin egen kompetens och erfarenhet. Att vara beredd att ta till sig andra sätt att tänka och jobba. Att låta vissa saker ta lite längre tid.

Snart börjar de komma – de där som ska jobba i sommar på din arbetsplats. Tänk på att ta dig tid att dela med dig. Att också ta tid att lyssna och lära av den som kommer. Och glöm inte att släppa in den som är ny i gemenskapen. Fika tillsammans. Ät lunch tillsammans.

Och – inte minst viktigt – kom ihåg att fråga om de är medlemmar i Finansförbundet. Och om de är intresserade av att bli det. Under hela maj fortsätter kampanjen #3på3!

Barbro Schönning, ombudsman på Finansförbundet

Bli medlem i Finansförbundet!