Tänk på vad du säger och tycker!

Ibland slinker tungan och man får skämmas för vad man sagt. Kommer ihåg när jag tågluffade på 70-talet och var innerligt trött på framfusiga män som trodde att vi svenska tjejer bara längtade efter att bli uppmärksammade. När vi satt i en kupé och pratade skit om ett gäng militärer (som på många sätt ville visa vad de tyckte om oss) visade det sig att en av killarna bott i Sverige i 18 år. Han hade förstått varje ord vi sagt. Ridå! Aldrig har jag väl känt mig så skamsen som den gången.

Numera försöker jag tänka på vad jag säger och vilka åsikter jag uttrycker. Åldern och erfarenheten har gjort det lite lättare att inte låta grodorna hoppa ut ur munnen. Och förhoppningsvis har jag också lärt mig att säga ifrån när jag hör saker jag inte håller med om.

Men dagligen möter jag på bevis på att alltför många inte tänker på vad de säger. Eller att de uttrycker tankar och åsikter som upplevs kränkande av dem som lyssnar.

·  Att säga ”svartskalle” eller ”blatte” om en ny svensk är inte OK!

·  Att uttrycka förakt eller att raljera över andras tro, sexuella läggning, etniska ursprung är inte OK!

·  Att vara nedvärderande mot kvinnor är inte OK!

·  Att utestänga dem som är annorlunda är inte OK!

Tyvärr kommer det inte att ske en förändring förrän vi som hör sådant börjar säga ifrån. När vi tar ställning för allas lika värde i både ord och handling. När vi agerar utifrån vad som är rätt och riktigt i en demokrati.

I Finansförbundets stadgar står det att ”Finansförbundet är en organisation, vars verksamhet bygger på de värderingar som kännetecknar en demokratisk rättsstat, sådana de kommit till uttryck i svensk grundlag, FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna samt den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna”.

Den som är medlem i Finansförbundet har förbundit sig att följa stadgarna. Och därför måste vi alla dagligen säga nej till de tankar som går stick i stäv med vad förbundet tycker. Jag vill uppmana alla att stå upp för detta – som ett bevis på fackligt engagemang!

Barbro Schönning, ombudsman på Finansförbundet