- Det känns viktigt med kollektivavtal

Vi har pratat med två anställda på Svea Exchange som inte själva är fackligt aktiva men som ändå tycker att tryggheten i ett kollektivavtal känns viktig. Ingen av dem vi har pratat med vill ställa upp med namn och bild, bland annat av rädsla för hur arbetsgivaren ska reagera. Därför har vi gett dem fingerade namn.

– Att ha kollektivavtal är en trygghet eftersom man vet att avtalet är grundat i lagar och regler. De flesta svenska företag har kollektivavtal och det vill jag också ha. Den dagen man får problem känns det skönt att det finns någon annan att vända sig till, säger Anna.

Anna berättar att Svea Exchange i samband med varslet plötsligt erbjöd de anställda bättre villkor och lönehöjningar.

– Jag tycker att de har agerat oproffsigt. De har gått ut väldigt hårt med att de absolut inte tänker teckna kollektivavtal. De har sagt att vi ska komma ihåg att de räddade oss från att bli arbetslösa när de tog över företaget, att kollektivavtal inte behövs och att det är lättare utan. De har fått folk som vill ha kollektivavtal att ändra sig genom att förbättra vissa villkor men det känns mest som att de försöker muta oss, säger Anna.

Anna säger att det känns svårt att öppet ta ställning för ett kollektivavtal.

– Skulle jag säga vad jag tycker skulle jag inte bli omtyckt. De gynnar redan vissa anställda och jag undrar hur jag skulle bli behandlad om de visste att jag vill ha kollektivavtal. Jag försöker hålla mig så neutral som möjligt, berättar Anna.

Svea Exchanges motstånd mot att erbjuda sina anställda ett kollektivavtal har gjort flera anställda oroliga. Några har valt att lämna facket för att de är rädda för att ett medlemskap i facket ska leda till att de får sparken. Samtidigt har Finansförbundet fått nya medlemmar på Svea Exchange i samband med varslet.

– Situationen är väldigt spänd. Arbetsgivaren har sagt att de inte tänker teckna kollektivavtal under några omständigheter. Man känner att man får gilla läget eller gå vidare, säger Gustav.

Många av de anställda på Svea Exchange är unga och en del arbetar extra vid sidan av studier. Gustav är i 20-årsåldern och planerar inte att stanna länge inom företaget. Ändå tycker han att det känns viktigt med ett kollektivavtal.

– Ett kollektivavtal skulle till exempel vara bra för de som ska bli föräldrar, eftersom det ger bättre villkor för föräldraledighet. Det borde också finnas tydligare regler kring ersättning för obekväm arbetstid, säger Gustav.