Finansförbundet går ut i strejk

Imorgon klockan 9.00 tas anställda vid elva kontor på valutaväxlingsföretaget Svea Exchange ut i strejk. Orsaken är att företaget trots långvariga förhandlingar inte velat teckna kollektivavtal med Finansförbundet. Samtliga kontor som tas ut i strejk ligger i Stockholm.

–  Det finns en stark önskan om kollektivavtal från våra medlemmar på Svea Exchange. De vill ha samma schysta villkor och möjlighet till inflytande som de flesta andra i branschen redan har. Det är särskilt viktigt eftersom många unga människor arbetar på företaget. Villkoren i ett kollektivavtal ger dem stabilitet och trygghet och kan inte ändras hur som helst.

Cirka 90 procent av de anställda på arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal och även inom finansbranschen har en majoritet av de anställda kollektivavtal.

Svea Ekonomi, som äger Svea Exchange, har tidigare i ett pressmeddelande sagt att arbetsvillkoren på företaget är goda och att en strejk skulle hota företagets existens.

– Ingen seriös arbetsgivare lägger ner ett företag bara för att de anställda kräver trygga villkor nedtecknade i ett kollektivavtal, säger Ulrika Boëthius.

På flera punkter skulle ett kollektivavtal innebära stärkta rättigheter för de anställda på Svea Exchange jämfört med dagens situation. Det gäller bland annat bättre tjänstepension för unga och lågavlönade, bättre semestervillkor samt föräldralön utöver föräldraförsäkringen. Dessutom ger kollektivavtalet de anställda ett större inflytande på arbetsplatsen, skydd mot lönesänkningar och en formell rätt att årligen förhandla om sina löner.

Finansförbundet har 110 medlemmar på Svea Exchange.