- Vi känner ett stort stöd för vår strejk

Det säger Pauline Pihlsten och Elif Göker som båda är medlemmar i Finansförbundets klubb på Svea Exchange angående strejken som pågått sedan i fredags. De uppmanar kollegorna som ger sitt tysta stöd att inte vara rädda.

-  Det är synd att kollegorna har blivit skrämda av företagets och andra kollegors skrämseltaktik. Vi har fått jättestort stöd från andra i branschen och nu hoppas jag att kollegorna vaknar till. Vi vill ju bara ha samma rättigheter som andra i branschen, säger Elif Göker.

Elif får medhåll av Pauline Pihlsten som berättar att bara för ett halvår sedan fanns en stor press från kollegorna att ordna ett kollektivavtal med arbetsgivaren på Svea Exchange.

-  Det var många som ringde och satte press på oss att få till ett kollektivavtal. De undrade varför inte Finansförbundet reagerade och gjorde något. Många uppmuntrade mig att ingå i klubbstyrelsen och driva frågan ordentligt. Nu gör vi det och då är det många av dem som vänder oss ryggen. Det är beklagligt, säger Pauline.

Pauline och Elif berättar om hur många av kollegorna efter ett mejl från arbetsgivaren bytte åsikt och helt plötsligt nu var emot ett kollektivavtalstecknande.

-  Mejlen från arbetsgivaren har känts hotfulla. Arbetsgivaren pekar ut oss i klubben och våra kollegor som vill ha ett kollektivavtal och försöker att få oss att känna oss obekväma. Men det finns ingenting att vara rädd för. Se på oss, vi talar om vad vi vill utan att hymla och vi har jobbet kvar, säger Pauline.

Att de idag har lika bra eller till och med bättre avtal än ett kollektivavtal håller de inte med om.

-  Många anställda har inte ens fått sina individuelle anställningsavtal. Andra har fått felaktiga avtal. Så vad är det som är bättre än ett kollektivavtal? Vad är det de litar på? Något som arbetsgivaren har lovat men inte vill sätta på pränt? undrar Elif.

Pauline och Elif gör sig iordning för att åka ut till de strejkuttagna kontoren för att peppa strejkvakter och medlemmar.

-  De allra flesta företag på den svenska arbetsmarknaden har kollektivavtal. Det finns en anledning till det. Det är det som är det normala. Vi vill ha samma schysta villkor som resten av finansbranschen, säger Elif.

I sociala medier kan du följa strejken via #SchystFinans