Kan vi verkligen äta hur mycket fisk som helst?

Kan vi verkligen äta hur mycket fisk som helst?

Att komma ut och träffa branschkollegor bidrar alltid med många nya tankeställare, insikter och lärdomar. Ett exempel är när jag häromdagen deltog på Sjömatsdagen 2018 som anordnades av MSC (Marine Stewardship Council) och ASC (Aquaculture Stewardship Council). En av flera frågeställningar som diskuterades under dagen var om vi verkligen kan äta hur mycket fisk som helst, även om den är certifierad.

Generellt sett är vi svenskar duktiga på att äta hållbar sjömat. I Sverige äter vi näst mest MSC-märkt sjömat i världen (efter Tyskland) och Sverige ligger femma på listan över länder med flest ASC-certifierade produkter. Vi kan med andra ord vara stolta – även om vårt arbete absolut inte är klart.

Enligt en rapport från WWF äter vi idag ca 100 olika arter fisk och skaldjur i Sverige. Att vi äter så många olika arter förvånade mig, jag tror nämligen få av oss kan namnge fler än 20 olika arter! Framförallt äter vi lax, torsk och sill, och i genomsnitt äter svenskar 11 kg kilo fisk per år vilket är mindre än Livsmedelsverkets rekommendation på 13-19 kg.

Men kan alla verkligen äta så mycket fisk som Livsmedelsverket rekommenderar? Svaret är enkelt: ja det kan vi, och bör vi, men då måste vi se bortom våra befintliga favoritarter.

Bland annat betonades vikten av att få konsumenter att våga välja nya sorters fisk och skaldjur, och göra dem till en naturlig del av sin kost. Vissa arter, till exempel musslor, har också ofta en positiv effekt på vattenkvalitén och skulle vi därför gärna kunna äta mer av. Att tillgängliggöra nya fiskarter på ett sätt som tilltalar konsumenter ställer stora krav på oss företag, och pushar oss att satsa på innovation och förädling av nya arter.

För den som vill lära sig mer i ämnet har jag tidigare skrivit om riskerna med ensidiga fiskkonsumtion, samt möjliga lösningar, här i Hållbarhetsbloggen.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager