Fiskbranschens inspel till Livsmedelsstrategi 2.0

Fiskbranschens inspel till Livsmedelsstrategi 2.0

Regeringens ambition är att Livsmedelsstrategi 2.0 ska göra avtryck i hela livsmedelskedjan. Den ska skapa förutsättningar för aktörer i kedjan att stärka sin konkurrenskraft, bidra till ökad hållbarhet, främjandet av svenskproducerade varor, öka den totala livsmedelsproduktionen och även att minska vår sårbarhet vid eventuell kris.

Allt detta är positivt. Men Fiskbranschens Riksförbund noterar att propositionen 2016/17:104, liksom många politiska dokument i ämnet, reducerar livsmedelsindustrin och livsmedelsförsörjningen till en landsbygdsfråga. Gärna med fokus på småskalighet, besöksnäring och matturism – snarare än på robust livsmedelsindustri. Detta blir problematiskt i ett nationellt perspektiv och ännu mer i vardagen för Sveriges livsmedelsproducenter.

Ett utvecklat samhälle kan aldrig ha fungerade livsmedelsförsörjning utan en välmående livsmedelsindustri och -handel. Vidare sätter Sveriges och Europas allt allvarligare säkerhetsläge ytterligare fokus på frågan – beredskap i kris och krig förutsätter livskraftiga näringar i fredstid.

Se de blå näringarna!

Livsmedelsstrategi 2.0 måste tydligt och kraftfullt stödja de blå näringarna. Sjömat är det enda animaliska protein som Livsmedelsverket genom sina kostråd rekommenderar svenskar att äta mer av. Sverige och EU har en rik fiskeresurs – även om importberoendet från tredje land är stort. Resursen måste naturligtvis förvaltas förnuftigt, men kan också vara en källa till nyttig och god mat i mycket större omfattning än idag. För att inte tala om arbetstillfällen, både till sjöss och på land.

Myndighetsansvar

Vi har tre statliga verk samt ett stort antal andra myndighetsnivåer med helt olika uppdrag som direkt reglerar de blå näringarna. En situation som sammantaget, om också med de bästa intentioner, omöjliggör livskraftiga blå näringskedjor. Här finns det också en problematik i att det blir en utarmning av kompetens i de beslutande instanserna. Detta eftersom sjömatskompetens skall finnas nationellt, regionalt och lokalt – utöver hos flera myndigheter.

Sveriges nya livsmedelsstrategi måste säkerställa att samtliga involverade myndigheter har tydliga och definierade ansvar för en ökad svensk livsmedelproduktion. Utgångspunkten bör vara att konsolidera ansvaret till färre myndigheter – där både styrning, ansvar och främjande ryms under samma tak. Detta är inte minst viktigt i de många gånger komplexa blå värdekedjorna.

Konsekventa beslut

Den lokala livsmedelsproduktionens fördelar måste värderas högre i miljötillståndsprocesserna hos svenska myndigheter. Dessutom borde det vara en självklarhet att bedömningarna är rättssäkra – alltså transparenta, förutsägbara och likadana över hela landet. Så är det inte idag och från Fiskbranschens Riksförbunds sida ser vi mycket allvarligt på detta.

Offentliga upphandlingar

Tydligare spelregler behövs även inom offentliga upphandlingskrav på fisk och skaldjur. Idag agerar ofta lokal politik och förvaltning utan dialog med varken ansvarig expertmyndighet eller branschen. Det görs egna bedömningar om exempelvis godkända fiskemetoder, utan hänsyn till av Sverige beslutade kvoter eller certifiering och MSC-märkning. Ett tydligt och faktabaserat ramverk avseende hållbarhetskrav i offentliga upphandlingar, som stämmer med de kriterier och krav som Sverige har ställt på yrkesfisket, skulle öka respekten för offentliga beslut och säkerställa ett svenskt hållbart fiske och hållbar konsumtion.

Regelförenklingar förutsätter stopp för överimplementering

Fiskbranschens Riksförbund menar att all ansträngning till regelförenklingar måste starta i tolkningen av EU:s regelverk. Ambitionen i propositionen att underlätta för näringarna är bra – men om Sverige och svenska myndigheter fortsätter med gold-plating/ överimplementering, så blir alla försök till regelförenklingar och goda villkor ett slag i luften.

Sammanfattningsvis – positivt med en omstart!

Från Fiskbranschens Riksförbund har vi under lång tid pekat på bristerna i dagens livsmedelsstrategi och ser det som mycket positivt att regeringen vill göra en omstart, och att man verkligen lyfter fram den viktiga roll som landets livsmedelsproducenter har för att svenskar ska kunna få mat på bordet. Men lika viktigt som strategins ambitioner, är att omsätta dem i juridisk tyngd och faktiskt myndighetsutövande.

Fiskbranschens Riksförbund,

Göteborg i maj 2023