Livsmedelsförsörjning i kris och krig - Vår beredskap behöver stärkas

Det var kanske inte riktigt vad vi hade förutspått när vi skrev årets verksamhetsplan, men en av huvudfrågorna för Fiskbranschens Riksförbund kommer 2022 att handla om Sveriges livsmedelsförsörjning och beredskapen vid kriser och krig. Den stora frågan inom branschen just nu är bristen på råvara.

Vi lever i en värld där globala kriser avlöser varandra. Efter pandemin befinner vi oss i ett läge där Rysslands krig mot Ukraina skapat turbulens i de globala handelskedjorna. Vi är många som blivit påminda om att Sverige och Europa står inför allvarliga utmaningar när det gäller livsmedelsförsörjningen. Vi befinner oss i en situation med stora störningar i globala leveranskedjor och kraftigt höjda priser. Det här var ett ämne som stod på agendan när Fiskbranschens Riksförbund höll årsstämma, och det var också på allas läppar när branschen möttes på världens största mässa för fisk och Skaldjur som precis avslutades i Barcelona.

Matdagen om livsmedelssäkerhet och försörjning

När Livsmedelsföretagen ordnade evenemanget Matdagen 5 maj var det även där livsmedelsförsörjning och hållbar livsmedelssäkerhet som stod i centrum. Fiskbranschens Riksförbund närvarade vid konferensen tillsammans med övriga delbranscher inom Livsmedelsföretagen. Fokus var både på vad som skett i vår omvärld och framför allt konsekvenser och åtgärder för Sverige.

Man pekade ut fyra avgörande omvärldsfaktorer:

- Klimatet

- Corona

- Råvaruprisuppgångar till följd av exempelvis torka

- Krig

Tillsammans påverkar de både utbud, kostnader och förutsättningar för den internationella handeln.

På plats på Matdagen var Finlands tidigare försvarsminister Stefan Wallin och det var mycket intressant att höra honom berätta om Finlands systematiska arbete kring samhällsberedskap. Utifrån samtal med deltagarna efter konferensen var det tydligt att Sverige har mycket att lära av Finland både kring organisationen och ansvaret kring livsmedelsberedskapen.

Moderaternas Ulf Kristersson deltog och beskrev sin syn både på vad som behöver förbättras för att stärka svensk livsmedelsproduktion och åtgärder för att genomföra det. Han pekade på vikten av ökad elproduktion, förenkling av tillståndsprocesser där politik och myndigheter tar beslut som främjar uppfyllandet av Livsmedelsstrategin, och att vi måste vara observanta på att Sverige inte överimplementerar EU-lagstiftning som begränsar och försvårar för utvecklingen för näringslivet. I det senare exemplet menar vi från Fiskbranschens Riksförbund att det svenska spårbarhetssystemet är ett exempel på konsekvenserna som kan bli av sådan överimplementering. Det finns många andra exempel inom miljö- och djurskydd, något som exempelvis vår medlem Matfiskodlarna ofta får tampas med.

Den socialdemokratiska landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg som Fiskbranschens Riksförbund hade det stora nöjet att ha som gäst på vår årsstämma höll också ett tal på Matdagen. Hon pekade på vikten av det svenska näringslivet för att både säkra livsmedelsförsörjning och för att uppnå målen in livsmedelsstrategin. Hon lyfte lyfte bland annat fram de stödpaket man nu lanserar för en ökad livsmedelsproduktion där också en förstärkning av den blå beredningsindustrin ingår.

Sammanfattningsvis ser vi det som positivt att det blir ett ökat fokus på att förstärka förutsättningarna för ökad förädling till humankonsumtion i Sverige och att förutsättningarna för våra företag förstärks genom hela den blå värdekedjan. Vi kommer att göra allt vi kan för att beslutsfattarna också går från ord till handling!

Krishan Kent

Ordförande Fiskbranschens Riksförbund