Nyhetsbrev 1 Förstudie – Kartläggning och upprättande av en branschgemensam plan för marknadsföring av svenskt vattenbruk och sjömat

Matfiskodlarna Sverige AB, De Recirkulerande Vattenbrukarna Sverige Ekonomisk Förening PO och Svenskt vattenbruk och sjömat Ekonomiska Förening har erhållit sökt projektstöd för främjande av svenskt vattenbruk av Jordbruksverket.

Projektet som vi driver tillsamman är en förstudien som syftar till att samla primärproducenter för att gemensamt ta fram en plan för hur en större kampanj skall kunna genomföras tillsammans i syfte att öka efterfrågan på odlad svensk fisk och andra odlade marina produkter och råvaror.

Det finns en önskan från branschen att andelen och efterfrågan av svenska vattenbruksprodukter och sjömat på den svenska marknaden ska öka.

Branschen är relativt dåligt känd bland de flesta konsumenter men även hos inköpare på restauranger, hotell och konferensanläggningar som hos vidareförädlare, detaljhandeln med flera. Vattenbruket nationellt som internationell – omges idag av många myter.

Vi behöver ge en nyanserad, transparent och saklig beskrivning av fördelarna och utmaningarna.

I syfte att utvidga kontaktytorna mellan producenter och inköpare samt öka kunskapen och medvetenheten om svenska vattenbruksprodukter behöver olika typer av inköps- och konsumentinriktade insatser genomföras.

Ett öppet, sammanhållet budskap och branschgemensam marknadsföring kommer att gynna hela näringen. Även om denna förstudie väljer att börja med att ta fram en plan för branschgemensam marknadsföring för odlad fisk och andra odlade marina råvaror såsom t.ex. musslor, ostron och alger i Sverige är förhoppningen att på sikt även kunna inkludera andra produkter som odlas inom svenskt vattenbruk.

Detta är ett första steg mot en branschgemensam plan för marknadsföring.

Vi har flera planerade aktiviteter i projektet, bland annat en workshop för medlemsföretagen och informations- och dialogmöte för en bredare krets av företag inom svenskt vattenbruk och sjömat samt dess olika distributions- och försäljningskanaler.

Workshop för medlemsföretagen 26 januari 2022

Vi bjuder in våra medlemsföretag till en workshop den 26 januari 2022, separat inbjudan kommer att skickas ut, men reservera detta datum redan nu i era kalendrar.

Vid workshopen kartlägger vi tillsammans vilka olika distributions- och försäljningskanaler medlemsföretagen använder idag samt gör en framtidspaning. Vi för även en dialog om vilka möjligheter och utmaningar medlemsföretagen ser med de olika distributions- och försäljningskanalerna.

Informations- och dialogmöte 9 februari 2022

Vi bjuder in medlemsföretagen, andra vattenbruksföretag samt berörda distributions- och försäljningskanalerna till ett digitalt informations- och dialogmöte den 9 februari klockan 13:00-15:00.

Vi presenterar preliminära resultat från workshopen den 26 januari samt ger plats i programmet till andra vattenbruksföretag, distributions- och försäljningskanaler att delge sin kunskap in till projektet om vilka distributions- och försäljningskanaler som användas idag och en framtidsspaning samt vilka möjligheter och utmaningar som finns för att andelen och efterfrågan av svenska vattenbruksprodukter och sjömat ska öka på den svenska marknaden.

Länk till mötet samt program kommer att skickas ut senare men anmälan kan göras redan nu och i er anmälan meddela även om ditt företag vill delge kunskap in i projektet. Ni kommer att ges möjlighet att hålla en kort presentation om max 5 min per företag.

Anmälan görs, senast 2021-12-22, till wenche@matfiskodlarna.se

För mer information och frågor är ni varmt välkommen att kontakta oss.

Matfiskodlarna Sverige AB

Kontaktperson: Wenche Hansen