Flex Applications lanserar nytt verktyg för en trygg och effektiv hantering av sjukfrånvaro

Pressmeddelande -

En tryggare och smidigare process när en medarbetare blir sjuk. Nu lanserar Flex Applications en digital lösning som automatiserar arbetsgivarens arbete och gör det enklare att följa de norska lagkraven.

Det nya stödet för sjukfrånvarouppföljning är en del av det webbaserade personalsystemet Flex HRM. Det riktar sig till norska bolag och nordiska koncerner med verksamhet i Norge, där det är strikt reglerat i lagstiftningen hur och när sjukfrånvaro hos medarbetarna ska följas upp.

Veronica Tjomsland, VD för Flex Applications International:
– Med den nya modulen för sjukfrånvarouppföljning har syftet varit att ge chefer och HR-ansvariga ett strukturerat och tryggt sätt att arbeta med sjukfrånvaro. Du har all information du behöver på ett ställe och slipper jobba i flera olika system eller med manuell uppföljning. Allt sker automatiskt och helt digitalt.

Trygg vägledning genom alla moment

När en medarbetare blir sjuk kan det vara ett krävande jobb att hålla koll på alla moment som ska utföras, när och av vem. I det nya verktyget för sjukfrånvarouppföljning lotsas du därför tryggt genom hela kedjan och slipper oroa dig för att viktiga uppgifter och deadlines ska missas.
– Du har en tydlig överblick över alla aktiviteter och får automatiska påminnelser vid rätt tidpunkt, till exempel när det är dags att sammankalla till ett dialogmöte kring medarbetaren. Du kan också utarbeta en uppföljningsplan på ett smidigt sätt direkt i systemet, förklarar Veronica.

Sömlös integration till myndigheterna

Hanteringen av sjukfrånvaron sker genom en direktintegration mellan Flex HRM och Altinn för en sömlös process. Altinn är en internetportal för digital dialog mellan näringslivet, privatpersoner och myndigheter i Norge.

– Det digitala läkarintyget kommer automatiskt in i Flex HRM från NAV/Altinn redan från dag ett, utan att den anställde eller arbetsgivaren behöver göra något. Den anställdes tidrapport uppdateras automatiskt med sjukfrånvaron och i samband med detta aktiveras uppföljningen av sjukfrånvaron i systemet med alla de moment som ska utföras. Om sjukskrivningen förlängs eller det uppstår några andra förändringar synkas givetvis också detta med automatik, säger Veronica Tjomsland.

Hon tillägger:
– Du kan konfigurera systemet för att hantera flera olika typer av frånvaro och se till att du blir notifierad om sådant du kan behöva agera på. På så sätt får chef och HR även ett bra verktyg för att ligga steget före och motverka längre perioder av sjukskrivning.

Kontakta oss om du vill veta mer

Sjukfrånvarouppföljning är en tilläggsmodul till det webbaserade personalsystemet Flex HRM och är utvecklat för att stödja norska verksamheters behov. Varmt välkommen att kontakta oss om du vill veta mer.

Om Flex Applications

Flex Applications är med sin lösning Flex HRM en av få leverantörer på marknaden som erbjuder ett komplett webbaserat personalsystem (tid, resa, lön, HR, bemanning) med allt företaget behöver i ett sömlöst flöde – dessutom med stöd för de nordiska ländernas regelverk och en nordisk användarsupport. Företaget grundades 1990 och har i dagsläget ca 115 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark.