Shortcut Labs Management

Press release -

Shortcut Labs uppfann den smarta knappen Flic - Nu vänder de till vinst och strukturerar om i ledningen.

Shortcut Labs har utvecklat ett antal versioner av Flic - små, uppkopplade knappar som gör att man kan styra appar och system med ett enkelt knapptryck istället för att pilla på mobilen eller använda röststyrning.

Bolaget omsatte drygt 22 miljoner kronor under verksamhetsåret 2019/2020, vilket är en ökning på över 25%. Bolaget redovisar dessutom ett positivt rörelseresultat för första gången - på drygt 1,7 miljoner kronor.

Marknaden för smarta knappar ökar på alla fronter. Vi har ett försprång med helt unika lösningar och en överlägsen, beprövad teknik. Vi har samtidigt flera spännande lanseringar framför oss som kommer få oss att växa ytterligare långsiktigt, säger Daniel Abdiu, nytillträdd VD.

Daniel Abdiu rekryterades från Tre till Shortcut Labs 2016 och har tidigare varit försäljningschef och operativ chef på bolaget. Nu tar han över VD-posten efter grundaren Joacim Westlund Prändel, som blir styrelseordförande.

Bolaget går in i en ny fas och vi anpassar ledningen efter det. Vi har stort förtroende för att Daniel kommer kunna lyfta bolaget under tillväxtfasen med fokus på försäljning och teknisk innovation, säger Joacim Westlund Prändel, grundare och styrelseordförande.

Grundarna Joacim Westlund Prändel och Amir Sharifat kommer fortsätta att arbeta med att utveckla bolaget på heltid, med fokus på innovation och tillväxt respektive produktutveckling och logistik.

Det är inte många startups som lyckas ta sig till lönsamhet, speciellt inte inom hårdvaruinnovation. Det känns otroligt roligt att vi har lyckats ta oss över den tröskeln, säger Westlund Prändel.

Shortcut Labs släppte världens första smarta knapp på marknaden för fem år sedan. Den första versionen av bolagets storsäljare kopplades till mobiltelefoner så att man kunde styra funktioner i olika appar med ett knapptryck. Idag kan knapparna kopplas till nästan vad som helst - inklusive deras egenutvecklade Flic Hub som agerar som en central enhet. Knapparna är kända för att för att styra uppkopplade saker i hemmet som smarta lampor eller musiksystem. Men Flic-knappar används till mycket mer än så.

Den största tillväxten för oss sker inom företagsförsäljning. Våra kunder bygger in knapparna i andra system, kopplar dem till sina egna appar och bygger egna tjänster kring dem. Användningsområdena är väldigt breda, de används till allt från trygghetslarm till sportutrustning till motivationshöjande säljverktyg, säger Abdiu.

Topics

Flic is a Swedish IoT company with a range of innovative products designed to make it easy for users to control their smart home, devices, and more. Our flagship product is the Flic smart button, which allows users to perform various actions with just a single press. We also offer Flic Twist, that allows users to rotate to perform different actions. In addition to our smart home products, we also cater to automotive and safety companies. Whether you're using Flic products for your smart home, your car, or for safety purposes, our products make it easy to control your environment without having to pull out your phone. Our goal is to simplify and enhance the way people live through smart home and safety technology."

Joacim Westlund Prändel

Press contact Founder & Chairman

Flic Smart Buttons

Flic is a Swedish tech company behind the world’s smartest button with products including Flic, Powered by Flic and Flic Hub. With simplicity at its heart, Flic, is creating a single, trusted communication point between people and the services they love.

Flic
Drottning Kristinas väg 41