Massage är guld värt för trötta och spända nackmuskler!

Spänningshuvudvärk - så undviker du den!

Spänningshuvudvärk är en typ av smärta i huvudet orsakat av spänningar i nacken. Dessa spänningar kan i sin tur komma från stress, repetitiva rörelser och spända muskler. För många människor kan rådet “stressa mindre” kännas skrattretande, så även om vi skulle vilja säga precis det har vi även en hel del andra, lite mer konstruktiva råd.

Bryt mönstret

Se till att du inte hamnar i samma läge för lång stund framför exempelvis datorn. Gör en vana av att byta sittställning då och då samt att sträcka på dig minst varje timme. Detta gör att du är mindre benägen att stelna till och du löper mindre risk för att fastna i en dålig position.

Stretcha

Stela muskler mår bra av stretch. Att sträcka ut musklerna bidrar till bättre blodcirkulation och gör dem mer avslappnade. Mindre spänningar innebär också mindre huvudvärk i längden. Ett tips är att ta tag i hakan och pressa den nedåt, bakåt, för att stretcha de övre nackmusklerna. Glöm heller inte bort att kroppen är en helhet, för att bli mindre spänd är det bra att stretcha allt! Prioritera stora muskler, som baksida lår, och vi garanterar att du kommer känna skillnad.

Träna

Det är också viktigt att se till att musklerna är starka nog att orka! Svaga muskler i nacken kan också vara en orsak till att du får huvudvärk, därför är det viktigt att stärka upp området ordentligt. Yoga och pilates, eller andra typer av träning som stärker upp din core, kan ofta hjälpa en bit på vägen.

Massage

Djupgående massage kan släppa lös spänningar och muskelknutar och göra din nacke mer avslappnad, och därmed minska din spänningshuvudvärk. Tips! Ta hjälp av din Flowpillow, så slipper du dyra besök hos massör. Tänk också på att Flowpillow kan användas över hela kroppen!