Gå direkt till innehåll
Nästan 7000 ton rotfrukter ska skördas, fraktas, sorteras och lagras för att till sista blandas i Rydbergs klassiska potatis- och rödbetssallader.

Våra gotländska råvaror

I september påbörjades skördesäsongen och både i vår fabrik och hos våra potatis- och rödbetsgårdar på Gotland är det full aktivitet.

Potatisen skördas och fraktas direkt till vår fabrik i Klintehamn där de sorteras och förvaras i ett mörkt och svalt lager med den optimala lagringstemperaturen på +4°C. Årets skörd av 5000 ton potatis har redan börjat användas i Rydbergs sallader och beräknas räcka fram till 2024 års skörd.

Rödbetorna, vars skörd på ca 1600 ton påbörjas något senare på hösten, transporteras precis som potatisen direkt från odling till vår fabrik. Rödbetorna sorteras, kokas och läggs in i ättikslag innan de lagras, för att till sist blandas i Rydbergs klassiska rödbetssallad som snart kommer att avnjutas på julbord runt om i landet.

Lång erfarenhet

I över 25 år har vi använt oss av de gotländska odlarnas gedigna erfarenhet och kunskap för att ha möjlighet att erbjuda råvaror av högsta kvalitet i våra sallader. Foodmark har idag odlingskontrakt med 11 potatisodlare och 4 rödbetsodlare på Gotland, varav flertalet har haft avtal med Foodmark i mer än tio år. Ett par av dessa har odlat till Rydbergs salladsproduktion i generationer – vilket säger något om både kontinuitet och erfarenhet!

Perfekta väderförhållanden

Vi är många som gärna hade sett mer sol och högre temperaturer under juli- och augustisemestern – men vår potatis hade inte kunnat önska sig bättre sommarväder.

– Vädret har i det närmaste varit optimalt under juli och augusti. En temperatur som inte överstiger 20 grader samt regn med jämna mellanrum uppskattas verkligen av potatisen. Om sedan skörden kan ske i septembersol som i år så finns goda förutsättningar att undvika rötor och mekaniska skador.

Detsamma gäller rödbetorna – det viktiga regnet efter sådden hjälpte verkligen etableringen och därefter har det varit gynnsamt under sommaren som helhet och i synnerhet i augusti, säger Mats-Ola Jesperson, odlingsansvarig på Foodmark.

Avlånga sorter för minskat svinn

Till både Rydbergs potatissallader och rödbetssallader används avlånga sorter av huvudråvaran – delikatesspotatisen Anna-Belle och rödbetan Forono. Det finns flera fördelar med just dessa sorter i jämförelse med den runda, framför allt blir skörden avsevärt högre och den avlånga formen lämpar sig bra till både tärnade, strimlade och skivade former vilket underlättar i produktion och därmed minimerar produktsvinn. Dessutom är de fantastiskt goda!