Såsvarumärket Lohmanders genomför designbyte och övergår till 100% återvinningsbar förpackning

Lohmanders får nytt utseende och  miljövänligare förpackning

Hösten 2020 påbörjade Foodmark implementeringen av Lohmanders nya såsbägare med reducerad mängd plast och nu i höst är det dags för nästa viktiga steg i arbetet för mer hållbara förpackningar.

Samtliga lock på Lohmanders såsbägare byter från svart till transparent plast – och därmed blir förpackningen 100% återvinningsbar.

Anledningen till varför vi går ifrån de svarta locken är för att svart plast inte kan detekteras med den mätutrustning som finns på sorteringsanläggningar i Sverige idag. Vi är väldigt glada och stolta över denna förändring som innebär att vi i genomsnitt reducerar mängden ickesorteringsbart material med 34 ton per år! Förändringen innebär också att Foodmark nu är ett steg närmare målet att alla förpackningar ska vara fullt materialåtervinningsbara senast till år 2025, säger Karin Karlsson, förpackningsutvecklare på Foodmark.

I samband med denna förpackningsändring uppdateras även Lohmanders visuella identitet och logotyp.

– Lohmanders såssortiment består idag av 10 olika smaker och vi vill göra det enkelt för alla att hitta sin favorit i butiken. Därför har vi tagit fram en ny design med tydliga färgsättningar och illustrationer som snabbt kommunicerar respektive smak. Lohmanders nya logotyp syns också tydligt på förpackningen tack vare den vita texten på svart bakgrund, vilket kommer göra det enklare för våra konsumenter att hitta våra såser i butikshyllan, berättar Martina Byström, Brand Manager för varumärket Lohmanders.

Implementeringen av de nya förpackningarna med transparenta lock och den nya visuella identiteten påbörjades under vecka 36 och kommer pågå under hösten, då de gamla förpackningarna förväntas ta slut i lager.