Lärosäten misslyckas med att främja forskning utan djurförsök

LÄROSÄTEN MISSLYCKAS MED ATT FRÄMJA FORSKNING UTAN DJURFÖRSÖK

Sveriges lärosäten gör inte tillräckligt för att främja moderna alternativ till forskning med djurförsök, det visar en ny studie som publiceras idag. Stiftelsen Forska Utan Djurförsök som genomfört studien menar att Sverige riskerar hamna på efterkälken som forskningsnation då efterfrågan på och behovet av mer effektiva forskningsmetoder än djurförsök ökar.

- Det finns en växande efterfrågan på djurfria forskningsmetoder som har möjlighet att vara mer kostnadseffektiva och tillförlitliga än forskning med djurförsök. Men vi ser att lärosätena inte arbetar tillräckligt strategiskt med detta och att vi riskerar vi hamna på efterkälken som forskningsnation, säger Carina Franzén, kanslichef, Forska Utan Djurförsök.

Stiftelsen Forska Utan Djurförsök har kartlagt hur tio svenska lärosäten som bedriver eller samarbetar kring forskning med djurförsök arbetar med 3R (replace, reduce, refine), det vill säga att ersätta, minska eller förfina forskning med djurförsök.

Studien visar att flera lärosäten har bristfällig kunskap om antalet djur som används inom det egna universitetet. Endast två säger sig ha en plan för att försöka ersätta de djurförsök som utsätter djuren för svårast lidande och ett lärosäte som enligt lag ska ha ett djurskyddsorgan fortfarande saknar sådant. Endast tre av de tio granskade lärosätena har en plan för hur deras 3R-arbete kan förbättras. Flera lärosäten saknar planer för hur vävnad från djur ska kunna delas mellan olika forskare för att minska antalet djur som används vid djurförsök, trots att program för gemensamt utnyttjande av organ och vävnader påbjuds i EU-direktiv.

- De flesta lärosätena visar framfötterna i något avseende, men i princip samtliga vi granskat har uppenbara förbättringsmöjligheter. Såväl EU som Sveriges regering har under senare år visat ett allt större önskemål om att utveckla djurfria forskningsmetoder, men effekterna kommer utebli om inte lärosätena höjer sina ambitionsnivåer, säger Carina Franzén.

Läs hela studien på www.forskautandjurforsok.se