Monica Björklund

Ny generalsekreterare ska vässa Stiftelsen Forska Utan Djurförsök

Monica Björklund är ny generalsekreterare för forskningsstiftelsen Forska Utan Djurförsök. Hon är utbildad jurist, med en bakgrund från riksdagen och Regeringskansliet samt som konsult i såväl näringslivet som ideell sektor. Monica har gedigen erfarenhet av frågan om forskning utan djurförsök. Hon tillträder sin tjänst idag, den 1 september.

Forska Utan Djurförsök grundades 1964 och arbetar för vetenskapliga framsteg med andra metoder än djurförsök. Stiftelsen har en vetenskaplig kommitté och delar ut forskningsanslag inom medicinsk forskning, läkemedelsutveckling och riskbedömning av kemikalier. Tack vare stöd från stiftelsen har progressiva forskare kunnat utveckla djurförsöksfria metoder som bygger på till exempel avancerade cellmodeller, datormodeller och organ på chip. Stiftelsen arbetar också med utbildning och politisk påverkan.

- Det finns ett stort behov av nya metoder som är mer träffsäkra för människor. Stiftelsen har en viktig roll i att driva på och bidra med kunskap och forskningsfinansiering. Monica har kunnandet, erfarenheten och drivet som krävs för att vässa stiftelsens arbete. Vi är väldigt glada att utse henne som vår generalsekreterare, säger Forska Utan Djurförsöks styrelseordförande Erik Walum, tidigare professor i neurotoxikologi och vd för bioteknikbolag.

Monica har över 15 års erfarenhet av politiska beslutsprocesser och opinionsbildning. I Regeringskansliet, på statsrådsberedningen, förhandlade hon regeringens politik inom bland annat frågor om att ersätta djurförsök. De senaste åren har hon varit omvärldsstrateg, med uppdrag för bland andra ett bioteknikbolag med djurförsöksfria allergitester och för Forska Utan Djurförsök. Tillsammans med en docent i toxikologi från Karolinska institutet, publicerade Monica 2021 rapporten ”Att kommunicera om nya metoder utan djurförsök – Upplevelser, utmaningar och uppmaningar”.

- Stiftelsens arbete kopplar in i så många viktiga områden som forskning om människors hälsa och folksjukdomar, innovation och teknikutveckling. Att satsa på nya metoder utan djurförsök är en win-win för både människor och djur. Vi har en fantastisk möjlighet att få vara med och bidra till framtidens forskning. Jag ser fram emot att göra det tillsammans med medarbetare och samhällsaktörer vi ska samverka med, säger Monica Björklund.

Kontaktuppgifter:

Erik Walum
    Styrelseordförande Forska Utan Djurförsök
    070-939 09 46 walumerik@gmail.com

Monica Björklund
    Generalsekreterare Forska Utan Djurförsök
    073- 515 66 47 monica@forskautandjurforsok.se

Forska Utan Djurförsök är en forskningsstiftelse som grundades 1964. Syftet är att stödja forskning som leder till att djurförsök ersätts med moderna djurfria forskningsmetoder. Forska Utan Djurförsök är ofta en av de första bidragsgivarna till nya innovativa projekt som har små möjligheter att få anslag från annat håll. Många nya djurfria metoder har kunnat utvecklas och spridas inom forskarvärlden tack vare forskningsanslag från Forska Utan Djurförsök.