vänster Jenny Alm, verksamhetschef, vid utdelningen av matkassar på Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla. Foto: Carina Tyskbo

Frälsningsarmén startar lokala insamlingar till kvinnor i utsatthet

Medierna har den senaste tiden rapporterat om att pandemin riskerar öka den ekonomiska utsattheten såväl som våld, missbruk och psykisk ohälsa. Frälsningsarmén ser bland annat ett ökat tryck på sina skyddade boenden i Mälardalen och Stockholm, och från Kvinnocentret i Akalla kom ett nödrop från asylsökande kvinnor och familjer. För att möta behoven hos kvinnor i utsatthet har Frälsningsarmén nu startat flera lokala insamlingar.

I april sträckte sig Frälsningsarmén ut i Stockholmsområdet med en insamling till Frälsningsarméns kvinnocenter i Akalla. I samband med coronakrisen är situationen extra svår för kvinnorna, som redan innan hade det tufft. De ofta kortvariga jobben utan trygghet har upphört och med makar utan jobb riskerar familjerna att bli helt utan mat. Migrationsverket ger 41 kronor om dagen per person under asyltiden och det ska även räcka till hyran.

På bara en vecka gav insamlingen 40 000 kronor som kunde användas till matkassar att dela ut till många av de kvinnor som går på Frälsningsarméns svenskundervisning för asylsökande kvinnor.

– Vi är otroligt tacksamma för det här extra tillskottet. Nu kan ytterligare 30 personer få mat vid minst tre tillfällen, utöver våra vanliga 50. Det är fantastiskt! säger Jenny Alm, verksamhetschef på kvinnocentret.

I maj startade nästa insamling för lokala behov, som ska gå till Frälsningsarméns skyddade boende Lyktan i Mälardalen.

På Lyktan, som har plats för unga kvinnor med barn som av olika orsaker behöver en tillflykt, har coronapandemin slagit mot det sociala och språkliga integreringsarbetet. Lyktan arbetar främst med integration i det svenska samhället för att stärka kvinnorna till att återerövra sina liv.

– Det sociala sammanhanget är en väldigt viktig pusselbit. Kvinnorna behöver bygga upp nätverk av vänner och kollegor, få normalitet i livet och en vanlig vardag, säger Kremena Hultby, som är verksamhetsansvarig för Lyktan.

Frälsningsarméns nästa lokala insamling kommer även den att gå till ett skyddat boende, Skogsbo, som ligger i Stockholmsområdet.

För de insamlingarna till de lokala behoven har Frälsningsarmén skaffat ett nytt 90-nummer, som givarna kan swisha eller göra överföringar till.