Metodmaterialet ”Stad för stad” har tagits fram av Frälsningsarmén i Helsingborg med stöd av Länsstyrelsen Skåne.

Kiruna riktar strålkastarljuset på människohandel

Norra Sverige och Kiruna står mitt i en stor samhällsomvandling, med de risker det medför för ökad arbetslivskriminalitet och prostitution. På tisdag anordnar Frälsningsarmén och Länsstyrelsen Norrbotten en kompetensdag kring den viktiga frågan om exploatering på svensk arbetsmarknad samt för sexuella ändamål.

Med stora samhällsomvandlingar kan det komma utmaningar kopplat till exploatering med låga löner, farligt arbete, bristfälliga boenden, odokumenterad arbetskraft, avsaknad av trygga anställningar och ökad prostitution. Med kompetensdagen den 16 april vill Frälsningsarmén och Länsstyrelsen Norrbotten öka kunskapen om och i nästa steg förebygga, motverka och bekämpa människohandel, människoexploatering, arbetslivskriminalitet och prostitution.

– Vill man inte ha problematiken i sin kommun så behöver man arbeta mot den. En viktig del i detta är att det finns handlingsplaner och rutiner där det framgår vem som ansvarar för vad och hur samverkan ska ske mellan myndigheter och civilsamhälle, säger Eva Norlin, regionkoordinator Nord.

– Gällande sexuell exploatering behöver det inom kommunen finnas insatser för både brottsutsatta och förövare. Det behöver också vara tydligt hur man får tillgång till dessa genom exempelvis riktad information på kommunens hemsida, fortsätter hon.

Länsstyrelserna har i uppdrag från regeringen att på regional nivå arbeta för att förebygga och bekämpa prostitution och människohandel.

– I Norrbotten har detta under de senaste åren varit en högt prioriterad fråga, inte minst med anledning av den samhällsomvandling som pågår i länet. För att arbetet ska bli effektivt är det avgörande med kunskap, rutiner och arbetssätt. Denna dag är en del i det arbetet. Yrkesverksamma behöver känna sig trygga i hur arbetet ska bedrivas och utsatta ska känna sig trygga i att de får det stöd och de insatser de behöver och har rätt till, säger Sara Avander, utvecklingsledare, Länsstyrelsen Norrbotten.

Frälsningsarmén kommer under dagen dela med sig av sitt breda sociala arbete med praktiskt skydd och stödinsatser för utsatta, samt presentera hur en stad eller kommun kan motverka och förebygga problematiken. Detta kräver samverkan mellan myndigheter, civilsamhället och privata aktörer, vilket metodmaterialet ”Stad för stad”, som tagits fram av Frälsningsarmén i Helsingborg med stöd av Länsstyrelsen Skåne, banar väg för.

Kompetensdagen riktar sig till kommunala verksamheter inom miljö och hälsa, räddningstjänst, byggnadslovshandläggare, socialtjänst, brottsförebyggande funktioner, polismyndigheten, politiker, civilsamhälle, näringslivet, hälso- och sjukvård, som alla kan komma i kontakt med olika former av arbetslivskriminalitet och utsatthet i prostitution.

– Människohandeln behöver bekämpas stad för stad. Nu riktas strålkastarljuset på Kiruna och målet är att höja den lokala förmågan och förhoppningen är att starta ett lokalt nätverk mot människohandel, säger Madeleine Sundell, nationell samordnare för Frälsningsarméns arbete mot människohandel.

Kontaktpersoner:

Madeleine Sundell, nationell samordnare mot människohandel

madeleine.sundell@fralsningsarmen.se

Länsstyrelsen Norrbotten

Sara Avander, utvecklingsledare i arbetet mot mäns våld mot kvinnor

sara.avander@lansstyrelsen.se