​Flera av Frälsningsarméns kårer och verksamheter runtom i landet använder sig inför julen av så kallade Änglaträd. Foto: Jonas Nimmersjö

Tomten får hjälp av Frälsningsarméns Änglaträd

Julen närmar sig och många är mitt upp i sina julklappsinköp. Andra har inte möjlighet att lägga pengar på presenter. Även om det viktigaste med julen inte är julklappsutdelningen, så är den ett sätt att visa omtanke om sina närmaste. Därför vill Frälsningsarmén samarbeta med privatpersoner och företag för att hjälpa dem som inte har råd med julklapparna.

Flera av Frälsningsarméns kårer och verksamheter runtom i landet använder sig inför julen av så kallade Änglaträd. Det är julgranar med kort utformade som änglar i. På varje änglakort står en julklappsönskning. Julgranarna står till exempel i hotellreceptioner och på kårerna, där privatpersoner kan ta med sig en ängel och komma tillbaka med den önskade presenten.

– Vi lyssnar in behoven i familjerna och skriver på änglarna vad barnen kan behöva och önska sig. När vi har fått in julklapparna får mammorna välja och sedan får de själva ge julklapparna till sina barn på julafton, berättar Jenny Alm, som är verksamhetsansvarig för Kvinnocentret i Akalla och det nyöppnade Manscentret i Husby.

Dessa verksamheter arbetar för att bryta segregationen bland utrikesfödda kvinnor och män, stötta dem i att lära sig svenska och närma sig arbetslivet. Många av dem har barn och de flesta har begränsat med pengar att köpa julklappar för.

Kvinnocentrets änglaträd finns uppställda bland annat på Stockholm Fisk, Konstnärsbaren, Frälsningsarmén, Vasakåren och högkvarteret, samt på Ulla Winblad. Man har också liknande julklappssamarbeten med ett tiotal andra restauranger och hotell.

– Vi har julutdelning till kvinnorna den 16-19 december. Vi har enskilda samtal med var och en och så får de välja julklappar från tre rum; ett med kläder, ett med leksaker och ett med hygienartiklar. Vi gör också i ordning julklappar till kvinnorna själva, säger Jenny Alm.

Manscentret i Husby, som öppnade den 26 augusti, ska ha en julfest och i samband med den får även de komma till Akalla och välja julklappar till sina barn.

De gåvor som kommer in för sent delas ut som födelsedagspresenter under året. Begagnade saker som kommer in delas inte ut som julklappar, men sparas i ett begagnatrum.

– Vi har haft änglaträd i några år och det fungerar fint. Det är en bra idé för hur människor kan hjälpa varandra. Vi har mött ett jätteengagemang, både från företag som vill samarbeta och från privatpersoner som vill ge. Det är särskilt roligt att se när barnen vill ge presenter till andra barn. Jag känner mig som en jultomte när jag åker runt och hämtar upp alla julklappar, säger Jenny Alm.

Änglaträd-programmet är en av Frälsningsarméns mest utbredda julinsatser världen över. Änglaträdet skapades av majorerna Charles och Shirley White 1979 för att uppmuntra människor att bidra med kläder och leksaker till barn vid julen. Konceptet spred sig snabbt till andra städer, länder och organisationer.