Från Sverige är för femte året värd för Dagligvarugalans bankettmeny av utmärkta svenska råvaror, laddade med svenska mervärden. Menyn är skapad av Gunnar Eriksson och Fredrik Eriksson. Från Sverige önskar gästerna en smaklig måltid och lycka till!

Dagligvarugalans meny med smak av svensk sensommar

Från Sverige har glädjen att för femte året presentera Dagligvarugalans bankettmeny av utmärkta svenska råvaror, laddade med svenska mervärden. Det blir en festlig kväll i Blå Hallen den 13 oktober och Från Sverige ser fram emot att fira alla fantastiska medarbetare i dagligvaruhandeln med en vacker sensommarmiddag, med inslag av hav och hage, grill och grönt och jordgubbar. För menyn står Gunnar Eriksson i samarbete med Fredrik Eriksson.

Vid Dagligvarugalan den 13 oktober, som hålls i Blå Hallen i Stockholms Stadshus, kan gästerna vänta sig en både vacker och välsmakande måltid, tillagad av svenska råvaror med något litet odlat undantag. Gunnar Eriksson, köksmästare Stadshuskällaren och Fredrik Eriksson, krögare Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum, har skapat Från Sveriges meny vid Dagligvarugalan precis som tidigare år.

– Det är viktigt att jobba med svenska råvaror i säsong och att ta vara på årets skörd, så som de svenska jordgubbarna i kvällens dessert är omhändertagna för att serveras i oktober, säger Fredrik Eriksson. Till förrätt bjuder vi på en härlig lättrökt bakad rödingfilé från Storuman och skagen på svensk havskräfta, potatiskrans och plockade örter och till huvudrätt serveras grillad svensk kalv tillsammans med blandade svampsorter, sensommargrönsaker och potatispuré med flarn av brännvinsost.

Ett stort tack till alla butiksmedarbetare

Genom Dagligvarugalans galameny vill Från Sverige uppmärksamma det viktiga arbete butiksmedarbetarna utför, vardag som helg. Inte minst engagemanget för att hjälpa kunderna att hitta svenskproducerade varor, något som i år är extra viktigt och som bidrar till jobb i hela landet och stärker svensk självförsörjningsförmåga.

– Med galamenyn vill vi fira alla fantastiska finalister som gör ett fantastiskt arbete. Vi får också möjlighet att visa gästerna bredden och djupet på de fina råvaror de svenska producenterna jobbar hårt för att ta fram, och som finalisterna jobbar med varje dag i sina butiker. Nu ser vi fram emot att träffas och mingla under den spännande galakvällen, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Fredrik Eriksson, krögare Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum och Gunnar Eriksson, köksmästare Stadshuskällaren i Stockholms Stadshus kök vid provupplagningen av menyn.

Dagligvarugalans bankettmeny 2022

Förrätt
Lättrökt bakad rödingfilé från Storuman med pepparrotscrème och skagen på svensk havskräfta, smaksatt med pepparrot toppad med friterad potatiskrans, brytsmör och plockade örter

Varmrätt
Grillad svensk kalv med långbakad kind serveras med rökt shii-take, ostronskivling, skogschampinjon och sensommargrönsaker och potatispuré med flarn av brännvinsost

Dessert
Omhändertagna jordgubbar med citronverbena och vanilj

Vegetarisk meny vid Dagligvarugalan 2022

Förrätt
Bakad höstpumpa med pepparrotscrème rostad blomkål i dillcrème toppad med potatis från Tollbygård (Gotland) samt brynt smör och plockade örter

Varmrätt
Kantareller samt baljväxter från Nordisk Råvara som toppas med fylld toppmurkla och närodlad Hällerstadssvamp och dragoncrème.

Dessert
Omhändertagna jordgubbar med citronverbena och vanilj

Teamet på ursprungsmärkningen Från Sverige önskar Dagligvarugalans gäster en smaklig måltid och lycka till!

Mer information

Märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige på en råvara, livsmedel eller växt betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Läs mer här

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är ett initiativ från Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF, och de äger Svenskmärkning som står bakom Från Sverige-märkningen.