Med Från Sverige-resan vill vi tillsammans med Land uppmärksamma den svenska maten, drycken och växterna för att inspirera och öka kunskapen om såväl bredden som lokala specialiteter, innovationer och svenska mervärden..

Från Sverige-resan i Land fortsätter upptäcktsresan genom Sverige

Från Sverige-resan i tidningen Land fortsätter upptäcktsresan genom matlandet Sverige under 2021, för att lyfta alla landskaps fantastiska utbud av mat, dryck och växter. Med resan vill vi dela inspiration och kunskap om bredden, lokala specialiteter, innovationer och svenska mervärden. Första stopp: Norrbotten!

I hela Sverige odlas och produceras det härliga råvaror, livsmedel och växter. Med Från Sverige-resan vill vi tillsammans med Land uppmärksamma den svenska maten, drycken och växterna för att inspirera och öka kunskapen om såväl bredden som lokala specialiteter. Det finns mycket att upptäcka och besöka, både i det egna landskapet och runt om i Sverige.

Traditioner och innovationer

— Under resan vill vi även lyfta det nytänkande som svenska bönder, livsmedelsföretag och dagligvaruhandeln arbetar med. Innovationer och traditioner jobbar sida vid sida och utvecklar det uppskattade svenska skafferiet med siktet mot framtiden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Svenskproducerat skapar jobb i hela landet

Att välja svenskproducerat skapar jobb i alla led och över hela landet. Ursprungsmärkningen Från Sverige på en vara betyder att den är odlad eller född och uppfödd i Sverige, den är också förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige, innan den landar i butiken, i ditt hem, på restaurangen, arbetsplatsen eller i offentlig verksamhet.

Resan skapar bra läsvärde i Land

För Land är samarbetet ytterligare ett tecken på att de kärnfrågor som Land alltid har arbetat är viktigt för många.

— Samarbetet med Från Sverige har verkligen blivit en femetta och vi ser att formen av en resa i Sverige är ett bra sätt att skapa bra läsvärde som läses av många. Under 2021 kommer vi utveckla formatet ytterligare och se till att det blir ännu vassare, säger Joel Linderoth som är chefredaktör på Land.

Svenska råvaror — all världens mat

Med utmärkta svenska råvaror från svenska bönder kan vi laga all världens mat, livsmedelsföretagen skapar utmärkta livsmedel och vi kan glädja oss åt svenskodlade blommor och växter. Från Sverige-märket gör det enkelt att välja svenskproducerat och på köpet får du svenska mervärden som ger säker och trygg mat.

– Antalet ursprungsmärkta produkter ökar ständigt och idag är över 10.500 produkter godkända från drygt 200 företag. Ju fler varor som märks, desto större nytta och enklare är det för konsumenterna att välja svenskproducerat i butiken och på restaurangen, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

Från Sverige-resan 2021 — Norrbotten först ut!

Norrbotten — bjuder på bästa smakerna!