Med Från Sverige-resan fortsätter vi att tillsammans med tidningen Land dela inspiration och kunskap om svenska råvaror, livsmedel och växter.

Från Sverige reser vidare i Land under 2022

För tredje året i rad samarbetar ursprungsmärkningen Från Sverige med tidningen Land för att inspirera, stötta och bidra till utveckling av svenska råvaror, livsmedel och växter. Samarbetet, som går under namnet Från Sverige-resan, utvecklas under 2022 ytterligare och tar sig nya uttryck.

2020 rullade den första Från Sverige-resan ut i tidningen Land och de senaste två åren har stora delar av Sverige fått presentera sina lokala smakvarianter i tidningen och många producenter som använder ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har fått berätta om sina produkter. Artikelserien Från Sverige-resan har också visat upp svenska matinnovationer, svenska växter och svenska specialiteter och när den nu rullar vidare för tredje året så blir det med lite nya vinklar.

– Med Från Sverige-resan vill vi fortsätta dela inspiration och kunskap om svenska råvaror, livsmedel och växter. Vi vill visa på bredd, lokala specialiteter, innovationer och svenska mervärden. Vi vill även lyfta de företag som ursprungsmärker och det nytänkande som svenska lantbrukare, livsmedelsföretag och dagligvaruhandeln arbetar med. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Land, som når ut till intresserade läsare i hela Sverige, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

– Under 2022 kommer vi presentera artiklar om många olika matföreteelser, göra nedslag hos en del enskilda producenter och titta extra på svenska korvar och ostar från hela Sverige och hur de påverkar det lokala näringslivet. Vi kommer också presentera lokal mat från flera regioner men vilka områden som står i tur får vi än så länge hålla hemligt, säger Joel Linderoth, chefredaktör på tidningen Land.

Den första artikeln kommer i januari och sedan fortsätter Från Sverige-resan under hela 2022. Du kan läsa den i den tryckta upplagan och på Land.se
Idag är drygt 11.000 produkter från drygt 210 företag godkända för den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.