Tulpanens Dag den 15 januari startar högsäsongen för svenskodlade tulpaner. Foto: Blomsterfrämjandet.

Frossa i svenska tulpaner på Tulpanens Dag!

Den 15 januari är Tulpanens Dag och nu börjar den färgsprakande, krispiga högsäsongen för vackra klimatsmarta svenska tulpaner! Av alla de tulpaner som säljs i buketter i Sverige är de allra flesta odlade här. När du köper tulpaner med Från Sverige-märket vet du att de är odlade, skördade, paketerade och kontrollerade i Sverige.

Över 160 miljoner svenskodlade tulpaner!

Svenska tulpaner går nu in i sin högsäsong, och de allra flesta du hittar i butiken är odlade i Sverige. Det drivs upp tulpaner av ett dussin tulpanodlare från Malmö i söder till Sundsvall i norr. Det ger korta transporter och korta transporter är bra för tulpanernas hållbarhet. Det odlas så mycket som över 160 miljoner tulpaner i Sverige i år och det finns ett stort härligt urval av sorter och färger som kan kombineras i det oändliga.

Vad betyder Från Sverige-märket på tulpanerna?

Tulpaner med märket Från Sverige är odlade, skördade, förpackade och kontrollerade i Sverige. För att få använda märket Från Sverige på växter är kravet att växterna är certifierade. Det innebär att odlingen är kontrollerad av ett oberoende kontrollorgan och växterna kommer från odlare och lantbrukare som tar ett omfattande miljöansvar och som aktivt arbetar med att minska odlingens klimatpåverkan.

Svenska tulpaner är klimatsmarta

Bakom de vackra tulpanerna ligger ett stort hantverkskunnande och svenska tulpanodlare jobbar ständigt med att få fram tulpaner av toppkvalitet. För att få en tulpan som håller sig fin länge arbetar odlarna med lite större lökar. Svenska tulpaner odlas klimatsmart i växthus där temperaturen regleras med fjärrvärme och biobränsle. Tulpaner har ett stort behov av kyla och Sverige har därför bra förutsättningar tack vare vårt klimat. Många handelsträdgårdar i Sverige är familjeföretag där flera generationer arbetat och arbetar tillsammans. Ofta kan du se på förpackningen vilken handelsträdgård de kommer från.

De ursprungsmärker med Från Sverige

Ursprungsmärkningen Från Sverige används på växter, råvaror och livsmedel. På sidan om märkesanvändare kan du se vilka företag, handelsträdgårdar och plantskolor som använder ursprungsmärkningen Från Sverige.