Under vecka 39 tar Jakobsdals Charkuteri över Från Sveriges instagramkonto. Läs intervjun med Annika Plantoft, marknadsansvarig på familjeföretaget.

Jakobsdals Charkuteri gäster Från Sveriges Instagram

Under vecka 39 tar Jakobsdals Charkuteri över Från Sveriges instagramkonto. De brinner för de svenska charkuterierna och är tydliga med ursprungsmärkningen på sina produkter. Läs intervjun med Annika Plantoft, marknadsansvarig, om familjeföretaget i Göteborg som visat kärlek till hantverk i tre generationer.

Berätta kort om Jakobsdals Charkuteris historia!

- Vi är ett familjeföretag i Göteborg som visat kärlek till hantverk i tre generationer. I vår charkdisk har vi ett brett utbud av svenska charkuterier. Vår resa började när farfar Agnar och farmor Inga Pettersson öppnade dörren till Haga Charkuteri i Göteborg 1936. Redan där och då föddes omsorgen om våra kunder och hantverket. Mycket är annorlunda idag, men i hjärtat står vi fortfarande bakom charkdisken. Vi lyssnar ödmjukt, berättar om vårt hantverk och bjuder folk på det lilla extra. Allt för att du ska få en godare upplevelse av svenska charkuterier – tillagade enligt fina traditioner där vi sätter den svenska smakupplevelsen främst.

Varför är ursprungsmärkningen viktigt för er och vilka fördelar ser ni med att lyfta fram de svenska produkterna?

- Vi brinner verkligen för de svenska charkuterierna och vill vara tydliga med vår ursprungsmärkning. Våra kunder är medvetna och vill veta vilket land produkten kommer ifrån. Vi är stolta över våra svenska bönder och vill gärna lyfta att Sverige är det land som har EU:s lägsta antibiotikaanvändning.

Vilka Kött från Sverige-märkta produkter är ni mest stolta över?

- De produkter som vi är mest stolta över och som även är populärast bland våra kunder är Mor Matildas kokta skinka, Bror Jakobs rökta skinka, Haga Petters rökta korv och inte minst vår berömda Mor Matildas Julskinka som finns både som lösvikt, packad, rimmad och färdigkokt.

- Ett relativt nytt sortiment som vi lanserat är ett kallrökt och lufttorkad svensk salami av högsta kvalitet. Skivad i lite mindre och tunnare skivor. Enkelt att ta med och förvara då det inte behöver hanteras som kylvara, säger Annika Plantoft.