Kanelbullen är en svensk klassiker - Findus kanelbullar märks med Från Sverige och är Sveriges mest sålda frysta bullar.

Kanelbullens dag – årets höjdardag för Findus frysta

Inför Kanelbullens dag den 4 oktober går ugnarna varma i Findus bageri i Loftahammar där det bakas 23000 bullar i timmen! Bullarna fryses direkt så att de behåller den färska nybakade smaken. Kanelbullen är en svensk klassiker som ska bakas av svenska råvaror och Från Sverige-märket stärker och visar det, menar Ulrika Björkholm på Findus bageri i Loftahammar.

— Kanelbullens dag är en höjdpunkt hos oss, såklart, och välkänd av alla. Våra ugnar går varma, vi får gå upp till treskift för att hinna med alla bullar som ska fram. Då bakar vi 23000 bullar i timmen, det är 6 bullar i sekunden – då går det på maxfart, säger Ulrika Björkholm, Factory Manager för Findus bageri i Loftahammar.

Hur firar ni Kanelbullens dag i bageriet?

— Vi äter kanelbullar förstås, det gör vi varje morgon, men på Kanelbullens dag brukar vi pimpa dem lite extra. Vi försöker spexa till det lite, vi har exempelvis delat på dem och gjort semlor av dem med extra fyllning och en klick grädde.

Vilka är fördelarna med frysta bullar?

— För det första är den frysta kanelbullen framtagen för att klara att vara fryst. När de är rykande färska åker de direkt från ugnarna och in i frysen, vilket gör att de behåller den färska, nybakade smaken och känslan. Med frysta bullar i hemma är du alltid förberedd för fika eller besök. Du kan plocka fram så många du vill ha just då, och snabbt ta fram fler när du vill. Det minskar dessutom matsvinnet.

Varför har ni valt att märka bullarna med Från Sverige?

— Kanelbullen en av de svenskaste sakerna man kan äta – en svensk klassiker helt enkelt! Eftersom det är en svensk produkt från början är det rätt att baka dem av råvaror som finns i Sverige. Från Sverige-märkningen stärker och visar det. De flesta är mer eller mindre uppvuxna med nybakade bullar, nästan ingen tackar nej till en bulle. Dessutom bakar vi dem i den gemytliga svenska skärgården i Loftahammar, det hör ihop, som en del av kanelbullens arv.

Hur jobbar ni med hållbarhet och matsvinn?

— Att tänka hållbart är jätteviktigt. När det gäller bullarna så kan du, precis som med allt fryst, ta fram precis så många bullar du vill äta, vilket minskar matsvinnet. Vi bakar av svenska, naturliga råvaror, skickar överbliven deg för återvinning, bullarna innehåller varken palmolja eller konserveringsmedel och de har lång hållbarhet. Vi utvecklar även påsen den förpackas i.

Findus har bakat en och annan kanelbulle genom åren?

— Ja, Findus kanelbullar har en lång historik av gediget hantverk sedan 1960-talet. Bageriet här i Loftahammar startade 1966. Ägaren hälsade på och trivdes så bra här i skärgården att han flyttade ner hela sitt företag från Stockholm. Han bor kvar här än idag. Bullarna var med från början. På den tiden var de som hembakade, idag har vi 4 produktionslinjer, där vi förutom kanelbullar och kardemummabullar även tillverkar kakor, pajer, pajskal och wienerbröd. Men bullar är den största produkten. Av oss 50 som jobbar här har många levt med kanelbullen en lång tid och är engagerade i att bullarna kommer ut i affärerna som de ska.

Blir det många kanelbullar och hur tycker du man äter dem bäst?

— Jag äter alldeles för många kanelbullar! Jag har dem alltid hemma och mina barn tycker om dem. På jobbet äter vi kanelbullar varje morgon som provsmakning av gårdagens produktion. Jag har jobbar här i fem år och har inte tröttnat ännu. En varm kanelbulle med mjölk är oslagbart!

Läs mer om Findus bageri här

Ulrika Björkholm är Factory Manager på Findus bageri i Loftahammar.