Debattartikel Icanyheter den 17 augusti 2018. Svenskmärkning står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Prioritera svenska råvaror och livsmedel.

Tillbaks efter en skön semester? Många av oss är det – men många har slitit hårt med effekterna av den överdådiga sommaren, extrema torkan och värmen som påverkar hela livsmedelskedjan. Från bönder, råvaruproducenter och livsmedelsindustrin till dagligvaruhandeln och konsumenterna. Sänkta spannmålsskördar, torkskadade grönsaker, brist på foder samt höjda foderpriser är några påtagliga effekter.

Stödet för svenskt lantbruk och bonden är urstarkt, inte minst tack vare miljö- och djuromsorgskäl och trygg och säker mat. Men också insikten om betydelsen för livsmedelsförsörjningen och arbetstillfällen. Konsumenterna vill att det ska vara enkelt att välja svenskt. Tydlig exponering, märkningen Från Sverige och butiksaktiviteter underlättar medvetna val. Efterfrågan är avgörande för att långsiktigt säkra tillgången på svenska råvaror.

Här kommer tre tips om hur ni i butik kan värna den svenska livsmedelsindustrin i dessa tuffa tider.

1. Svenska charkuterier tar vara på hela djuret

Bristen på bete och foder gör att djur tvingas skickas till slakt tidigare än beräknat. Slakteriernas kapacitet styrs mycket av efterfrågan på svenskt kött. Därför är det viktigt att hålla i efterfrågan på svenskt kött och färs. Och charkuterier som skinka, leverpastej och korv, där mycket av det svenska köttet är råvara.

2. Grönsakerna påverkas

Spannmålsskörden är låg. Även grönsaker påverkas. Utseendet, storleken och färgen kan variera. Att kanten på salladsbladet kan se bränt ut eller att blasten på lökknippet tappat spänst förändrar inte smaken. Välj dem och minska svinnet.

3. Håll i – håll ut. Länge.

Nu är det augusti. Regnet är på gång, Sverige ”känns som vanligt”. Då är det lätt att glömma torkan och tro att allt är i sin ordning i det svenska lantbruket. Det är det inte. Stora skördar borde ha bärgats och sålts eller använts till foder. Hö och grovfoder tagits in i tillräcklig mängd för vintern i väntan på våren. Så är det inte. Torkan kommer att prägla livsmedelssverige under lång tid. Därför är det viktigt att fortsätta att underlätta för svenska bönder och prioritera svenska livsmedel och råvaror. Gör det enkelt att välja svenskt i butiken – exponera, skylta och kommunicera.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige är en hjälp till att visa vägen till svenska råvaror, livsmedel och växter.