Slaktarkorv, som ursprungsmärks med Kött från Sverige, är korven där även de finare styckdetaljerna ingår. Bakom Slaktarkorv står Per Karlsson, köttbonde och korvälskare.

Slaktarkorv — från galen idé till smaksäker korv

Vad var det för galen idé som utmynnade i en smaksäker prisvinnare i korvkategorin? Och varför heter det Slaktarkorv? Två gånger har Slaktarkorv framröstats av konsumenterna som Årets korv under Korvfestivalen och Per Karlsson, som står bakom Slaktarkorv, kammade dessutom hem utnämningen Årets Korvprofil 2014 på Korvfestivalen i Stockholm. Läs om Slaktarkorv, korven där även de finare styckdetaljerna ingår.

— Slaktarkorv är korvföretaget som föddes från en idé om att göra korv av alla fina styckdetaljer på grisen. Grisbonden Per Karlsson i Eldsberga Halland hade tröttnat på köttmarknadens dåliga marginaler. ”Om jag inte får mer betalt för grisens finare styckdetaljer kan jag lika gärna göra korv av hela grisen!” En galen idé enligt branschen, men det plötsliga infallet visade sig vara en snilleblixt. Utan att tveka gjorde Per slag i saken och 2013 lanserades Slaktarkorv, en korv gjord av hela grisen. Nu finns Slaktarkorv på de flesta större dagligvarukedjorna i Sverige. Varumärket lanserades på marknaden 2013.

Berätta om Årets Korv och Årets Korvprofil!

— Att Slaktarkorv har omtyckta produkter har visat sig genom flera utnämningar. Två gånger har Slaktarkorv framröstats av konsumenterna som Årets korv under Korvfestivalen, 2016 i Stockholm för smaken Vitlök Grov och 2019 i Göteborg för Fänkål Grov. Per Karlsson kammade dessutom hem utnämningen Årets Korvprofil 2014 på Korvfestivalen i Stockholm.

Hemligheten bakom framgångarna?

— Smaken har precis som kvaliteten på köttet varit i fokus för Slaktarkorv sedan starten. Hittills har man lanserat 10 olika smaker, alltid med samma höga kvalitet på styckdetaljerna. Utvecklingsarbetet med produkter och smaker sker i nära samarbete med det lokala charkföretaget i Halland, som producerar Slaktarkorv.

Per Karlsson är köttbonden och korvälskaren bakom Slaktarkorv, som märks med Kött från Sverige. Här med Slaktarkorvs ambassadör Jimmy Hemmingsson, en tidigare pristagare i TV4s Grillmästarna.

Vad står namnet Slaktarkorv för?

— Namnet, grafisk identitet och varumärkesplattform har kommunikationsbyrån Lundberg&Co tagit fram. Namnet har en direkt koppling till hela produktkonceptet som varumärket vilar på, det vill säga att samtliga korvar innehåller grisens alla fina styckdetaljer samt har en av marknadens högsta kötthalter. En grafisk bild på ett styckschema med grisens alla delar används kontinuerligt i marknadskommunikationen. Så namnet Slaktarkorv är lika naturligt och äkta som korvarnas innehåll.

Vilka är fördelarna med svenskt kött?

— Förutom den fantastiska kvalitén är det endast svenskt kött som skapar öppna landskap och arbetstillfällen i Sverige. En fråga som blivit alltmer aktuell är beredskapsfrågan. Det tar flera år att bygga upp en djuruppfödning, därför ska vi vara rädda om den vi har.

Varför ursprungsmärker ni med Kött från Sverige?

— För att du som konsument ska veta vad du köper och äter. Vill du stötta arbetstillfällen i Sverige, ha öppna landskap, en svensk livsmedelsproduktion, då ska det vara lätt att göra det valet, Svenskmärkningen möjliggör det på ett enkelt sätt.

Var kan man köpa era produkter?

— På de flesta större dagligvarukedjorna i Sverige.

Har du någon favorit?

— De flesta konsumenter grillar eller steker våra korvar men ett tips är att att prova att koka dem. Då tycker jag att smakerna kommer fram ännu tydligare.