Södervidingebagaren är ett skånskt hantverksbageri som bakar och distribuerar färskt stenugnsbakat bröd i större delar av Skåne. Södervidingebagaren märker med Från Sverige.

Södervidingebagaren bakar med svenska råvaror

Södervidingebagaren är ett skånskt hantverksbageri i tredje generationen. De bakar och distribuerar dagligen färskt stenugnsbakat bröd till livsmedelsbutiker i större delen av Skåne. Vi bad Linn Wahlström, ansvarig för sociala medier Södervidingebagaren, att berätta mer om bageriet, hur de jobbar med svenska råvaror och varför de valt att märka sitt bröd med Från Sverige-märkningen.

Berätta om er historia och ert bageri!

– Södervidingebagaren har bakat bröd ända sen tidigt 1900-tal. Bagarna använder sig av traditionella bakmetoder som skållning, surdeg, raskdeg och långa jästider. Vi bakar på naturliga råvaror utan tillsatser och gräddar bröden i rejäla stenugnar för den goda smaken och frasiga skorpans skull, berättar Linn.

Hur jobbar ni med svenska råvaror?

– Miljön är viktig för oss. Varje anställd har ett ansvar och tillsammans blir Södervidingebagaren den ”goda medborgaren” som har ett stort miljöfokus. Vi vill använda oss av naturen och dess råvaror, gärna så nära bageriet som möjligt. Därför är det en självklarhet att vi vill märka brödet med Från Sverige.

Var går det att köpa era produkter?

– Våra bröd hittas i livsmedelsbutiker i Skåne.

Varför har ni valt att märka era produkter med Från Sverige?

– Det är starkt sammankopplat med Södervidingebagarens miljötänk. Att använda sig av svenska råvaror är av stor vikt för oss och vi ser gärna att ingredienserna i brödet kommer från närområdet. Vi är stolta över att vårt bröd är märkt med Från Sverige.

Vilket bröd är din favorit?

– Jag gillar det enkla! Att göra en god toast av Vete Levain med ost, smör, tomat och spenat är fantastiskt.