Sveriges bönder använder minst antibiotika i djurhållningen av alla EU-länder för tionde året, visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport.

Sverige använder minst antibiotika i djurhållningen inom EU - för tionde året i rad

Sveriges bönder använder, för tionde året i rad, minst antibiotika i djurhållningen av alla EU-länder. Det visas i Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning.

Enligt rapporten har Sverige den lägsta användningen av antibiotika inom EU. I Danmark används tre gånger mer antibiotika och i Tyskland används drygt sju gånger mer. Italien och Spanien har 20 respektive 17 gånger högre antibiotikaförbrukning än Sverige.

Friska djur behöver inte antibiotika

Sverige har en lång tradition av förebyggande hälsoarbete för djur. Genom sund djurhållning, förebyggande djurhälsovård och aktiv sjukdomsbekämpning har vi ett gott läge med friska djur i Sverige. Ända sedan den Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, började ta fram statistik över förbrukning av antibiotika så har Sverige varit det land inom EU vars animalieproduktion använder minst antibiotika.

Antibiotikaresistens hot mot folkhälsan

Den ökande antibiotikaresistensen i många delar av världen är ett mycket allvarligt problem. En ökad antibiotikaresistens riskerar att skapa en situation där vi kan stå utan verksamma antibiotika för såväl människor som för djur när det gäller vissa sjukdomar.

Jämfört med 2017 ökade den svenska antibiotikaanvändningen marginellt under torkaåret 2018, men redan 2019 har den, enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA, gått ner till lägre nivåer igen.

Här är hela antibiotikalistan

Italien 244

400-
Cypern 466,3