Svenskmärkning med ursprungsmärkningen Från Sverige förlänger samarbetet med Årets Kock för att fortsätta lyfta svenska råvaror tillsammans med den viktiga målgruppen krögare.

Från Sverige förlänger samarbetet med Årets Kock

Nu förlänger Svenskmärkning sitt samarbete med Årets Kock i syfte att nå den viktiga målgruppen krögare samt stärka varumärket och användningen av svenska råvaror inom både restaurang- och konsumentledet.

Nu förlänger Svenskmärkning AB sitt samarbete med Årets Kock AB i syfte att nå den viktiga målgruppen krögare samt stärka varumärket och användningen av svenska råvaror inom både restaurang- och konsumentledet. Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige ägs av Svenskmärkning AB, som också utvecklar, förvaltar och kontrollerar märkningen som används på råvaror, livsmedel och växter.

—Vi är väldigt glada för vårt samarbete med Från Sverige och vi har länge sett ett stort intresse för svenska råvaror som bara ökar i branschen. Kockar vill gärna arbeta med råvaror i säsong och som visar på vårt fantastiska utbud av råvaror som finns i Sverige, säger Andreas Stenberg, vd Årets Kock AB.

Märket Från Sverige betyder att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Idag finns över 10 500 produkter godkända för Från Sverige-märkningen från drygt 200 företag.

—För oss är det viktigt att fortsätta kommunicera svenska mervärden via Årets Kock som driver svensk gastronomi framåt. Vi ser ett stort intresse av att köpa produkter med märket Från Sverige och tillsammans med nätverket av professionella kockar kan vi lyfta fram alla fina svenska råvaror och öka användningen både på restaurang, i offentliga kök och hemma, säger Ulrika Ekström, vd för Svenskmärkning AB.

Om Årets Kock AB
Årets Kock AB:s uppdrag är att leda svensk gastronomi in i framtiden. Årets Kock är mer än bara en tävling. Årets Kock arbetar tillsammans med tidigare vinnare och branschen för att leda den svenska gastronomin in i framtiden och skapa utrymme och förutsättningar för de professionella kockarnas passion. Årets Kock

Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkning Från Sverige, ägs gemensamt av LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel. Företag som vill märka sina produkter med Från Sverige ansöker om avtal hos Svenskmärkning AB. I märkningen ingår de förtydligande märkena Kött från Sverige för kött och charkuterier samt Mjölk från Sverige för ost och mejerivaror.

För mer information
Vanja Vilbern, Marknads- och Partnerchef Årets Kock, vanja.vilbern@aretskock.se 070-231 36 10
Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB, ulrika.ekstrom@svenskmarkning.se 0790-65 27 71