Från Sverige går in i ett nytt spännande sponsorsamarbete med TCS Lidingöloppet tillsammans med LRF och Svenskt Kött.

Från Sverige ny sponsor när Lidingöloppet satsar svenskt

Svenskmärkning går tillsammans med LRF och Svenskt Kött in ett nytt spännande sponsorsamarbete med TCS Lidingöloppet, som ska öka satsningen på hållbarhet, svenska råvaror och på att minska klimatavtrycket.

Samarbetena innebär en ny långsiktig satsning på svenska smaker med mer svensk mat och dryck inför och under loppen. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Genom TCS Lidingöloppet når vi medvetna löpare och deras familjer, som är intresserade av svenskproducerad mat. För oss blir TCS Lidingöloppshelgen en utmärkt möjlighet att ge fördjupande kunskaper om svenska råvaror och livsmedel, berätta om svenska mervärden och påminna om att titta efter Från Sverige-märket på varorna i butiken, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Samarbetena startar nu med planering av aktiviteter för året fram till TCS Lidingöloppshelgen och med förberedelser för ett ännu mer hållbart Lidingölopp nästa år.

– Tillsammans med LRF, Svenskt Kött och Svenskmärkning lyfter vi upp hållbarhets- och ursprungsfrågorna ännu högre på agendan. Bland annat genom att svenskmärka hela loppet. Det betyder också att vi breddar hela utbudet av svensk mat och dryck under TCS Lidingöloppshelgen, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Svenska bönder håller världsklass

Den nya svensksatsningen innebär ökat fokus på bra råvaror, hög kvalitet, svenskt ursprung, som samtidigt blir ett stöd till svensk landsbygd och svenskt lantbruk.

– Både LRF och TCS Lidingöloppet har naturen som arena. Genom samarbetet når vi en målgrupp som vi tror uppskattar att svenska bönder ligger i framkant vad gäller att producera god, näringsrik och hållbart framställd svensk mat, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.

Under TCS Lidingöloppshelgen nästa år får alla deltagare och publik chans att prova ett brett utbud av goda smaker från råvaror som är odlade och uppfödda i Sverige.

– Genom samarbetet med TCS Lidingöloppet blir Svenskt Kött en självklar del i ett av Sveriges främsta folkliga idrottsevenemang. Precis som vi, ser TCS Lidingöloppet att svenskt kött är en del av en hälsosam och hållbar livsstil. Vi ser fram emot ett kul och bra samarbete, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.

MER INFORMATION

Lidingöloppet 2020

TCS Lidingöloppet genomförs under 2020 som virtuella lopp, där löparna kan springa sin distans där de bor, eller på Lidingös banor som är öppna varje dag året runt. Lidingöloppsmånaden pågår från lördag den 19 september till och med söndag den 18 oktober. Då kan alla löpare välja mellan att springa TCS Lidingöloppet 30 km, TCS Lidingöloppet 15 km, Rosa Bandet-loppen (10 km och 4 km) samt junior- och veteranloppen över 10 och 15 kilometer.

Fakta om TCS Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet 30 km är ett terränglopp som arrangeras på Lidingö varje år och en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott. www.tcslidingoloppet.se