Lollapalooza är en av Sveriges största musikfestivaler och i år är även maten i fokus. Lollapalooza, Från Sverige-märkningen med Kött från Sverige och Svenskt Kött samarbetar i år på område "Kullen" där enbart svenskt kött serveras.

Kött från Sverige och Svenskt Kött på musikfestivalen Lollapalooza

Äntligen festivaldags igen efter flera år av restriktioner! När nu en av Sveriges största musikfestivaler Lollapalooza går av stapeln på Gärdet i Stockholm 1-3 juli i år är det inte bara en musikfest för hela familjen. I år står också maten i fokus. Lollapalooza satsar i år på ett särskilt område med garanterat svenskt kött under festivalen. Denna satsning är ett resultat av ett samarbete mellan Lollapalooza, Från Sverige-märkningen och branschorganisationen Svenskt Kött.

- Det är en omvälvande tid vi lever i och aldrig har vi väl haft så stort fokus på vår egna matproduktion som nu. Därför känns det särskilt viktig och rätt att vi i år tillsammans med Lollapalooza och Från Sverige lyfter fram det svenska köttet och tar ställning för svensk mat, säger Svenskt Kötts VD Isabel Moretti.

Kött från Sverige-märket pryder området
På den så kallade "Kullen" kommer Texas Longhorn att bjuda på BBQ där 100 procent av köttet som serveras är svenskt, vilket man lätt kan se genom att titta efter ursprungsmärket Kött från Sverige. Märket betyder att det är svenskt kött från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige och att varan är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. På området “Kullen” kan du också njuta av musik från flera scener och mysa i en miljö som i en svensk idyll.

– Genom samarbetet med festivalen Lollapalooza och Svensk Kött lyfter vi det svenska köttet och våra svenska mervärden för en fortsatt trygg och hållbar livsmedelsförsörjning i Sverige. Genom att titta efter märket Kött från Sverige på festivalområdet kan du göra ett mer medvetet val kring vad du äter, även när du är på festival, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB, som står bakom Från Sverige-märkningen.

Varför är det bättre med svenskt kött?
Sveriges bönder är erkänt duktiga på djuruppfödning och jobbar efter en av världens strängaste djurskyddslagstiftningar. Skillnaden är stor på importerat och svenskt. Svenskt kött har betydligt lägre klimatpåverkan; grisköttet har 50 % mindre klimatutsläpp och nötköttet hela 60 % lägre klimatutsläpp än genomsnittet i världen. Det är något vi ska vara stolta över!

Djuren är också viktiga för att säkra jordbruket och livsmedelsproduktionen i landet. De tar vara på restprodukter från växtodlingen och bidrar med gödsel som ger näring till odlingar. Nötkreatur och får är också bra naturvårdare som håller betesmarker öppna vilket är viktigt för biologisk mångfald.

Så välkomna till Lollapalooza 1-3 juli! En musikfestival där du kan välja mat som känns bra både i magen och hjärtat. Hoppas att vi ses där!