Maria Forshufvud slutar som vd för Svenskmärkning vid årsskiftet 2020/2021.

Maria Forshufvud slutar som vd för Svenskmärkning AB till årsskiftet

– Efter snart fem år som vd för Svenskmärkning AB är det dags att gå vidare, säger Maria Forshufvud. Det har varit en spännande resa att etablera ursprungsmärkningen Från Sverige tillsammans med ett kompetent och engagerat team. I nära samarbete med livsmedelsbranschens olika aktörer, dagligvaruhandeln, små och stora livsmedelsföretag och även lantbrukare runt om i Sverige, har märkningen uppnått stort förtroende och hög kännedom hos konsumenterna. Jag är stolt över de resultat som vi skapat och är nu redo för nästa utmaning.

– Maria har gjort en fantastisk insats som vd för Svenskmärkning, säger Björn Hellman, styrelseordförande. Hon har sedan starten av bolaget – tillsammans med sitt team — på ett mycket skickligt sätt utvecklat Från Sverige-märkningen till dagens framgångsrika position, med över 10 000 märkta produkter och nästan 200 företag som använder sig av märkningen. Utöver hög kompetens har Maria även många andra fina egenskaper, där jag särskilt värdesätter hennes alltid lika positiva inställning och aldrig sinande entusiasm för nya möjligheter.

Maria Forshufvud återgår efter årsskiftet till egen verksamhet för att arbeta som konsult med utvecklingsprojekt och strategisk kommunikation. Styrelsen i Svenskmärkning AB har tillsammans med Alumni inlett arbetet med att rekrytera Maria Forshufvuds efterträdare. Se nedan kontaktuppgifter för frågor gällande rekryteringen samt länk till jobbannonsen.

Ordförande Björn Hellman: bjorn.hellman@li.se, 08-762 65 01

Vd Maria Forshufvud:maria.forshufvud@svenskmarkning.se, 072-741 64 90

Rekryteringskonsult Alumni
Gustaf Åberg, gustaf.aberg@alumniglobal.com , 076-798 13 61  Läs mer i annonsen och ansök här.

Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och Lantbrukarnas Riksförbund som gemensamt startade och äger Svenskmärkning AB. Från Sverige-märkningen lanserades den 20 april 2016.