Butikspaketen innehåller bland annat en rund utstickare som skapar uppmärksamhet på hyllkanten. Finns även med märkena Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

Nytt butiksmaterial visar vägen till Från Sverige-märkta varor

— Nu kommer vi med ett nytt, efterfrågat, butiksmaterial som gör det ännu enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken. Vi vet att konsumenter vill ha guidning i butiken. De gillar Från Sverige, vad det står för och vill snabbt och enkelt hitta de märkta varorna, säger Maria Forshufvud, Svenskmärkning.

Butiksmaterialet har utvecklats och testats under våren och består av standardiserat skyltmaterial som passar de flesta butiker och butikssystem, har tydligt budskap och är enkelt att sätta upp. Det finns tre paket att välja mellan: Lilla Butikspaketet, Stora Butikspaketet och Odlat & växter Butikspaket. Paketen kan kompletteras med material för Kött från Sverige-märket och Mjölk från Sverige-märket. Det går också att sätta ihop sitt eget paket eller beställa enstaka enheter. Materialet finns nu att beställa hem via Från Sveriges hemsida frånsverige.se/Butik.

— Ett tydligt märke på produkten och vägledande skyltning i butikerna hjälper konsumenterna att hitta det de efterfrågar. Märket Från Sverige är välkänt med 84% kännedom, har högt förtroende och är efterfrågat av 8 av 10 konsumenter*, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Positiv respons från pilotprojektet

Under vårens pilotprojekt har ett femtontal butiker från samtliga butikskedjor utvärderat butiksmaterialet.

— Vi har fått mycket positiv respons för satsningen, säger Maria Forshufvud. Butikerna ser att konsumenterna vill veta mer om Från Sverige-märkningen.

Markus Wahlgren, stormarknadschef på Stora Coop i Visby:
– Ju fler skyltar med Från Sverige-märkningen, desto bättre. Skyltmaterialet för Från Sverige-märkningen fungerar mycket bra. Att butikspaketets olika enheter, till exempel hyllkantsetiketterna, har vit bakgrundsfärg gör att de syns extra väl i butiken. Takskyltarna är också fina – det ska märkas att det händer saker i butiken.

Ida Karlsson, butikschef, ICA Kvantum Vallentuna, Vallentuna kommun:
– Skyltmaterialet Från Sverige passar jättebra i butiken. De runda utstickarna och hyllkantsetiketterna gör det lätt att skylta upp ursprungsmärkta svenska råvaror och livsmedel i alla kategorier. Det är speciellt roligt att kunna skylta upp med Från Sverige-materialet i frukt- och gröntavdelningen nu under den svenska odlingssäsongen.

Marcus Ternebom, butikschef på ICA Nära Julitahallen, Katrineholms kommun:
– Våra kunder letar efter ursprungsmärkta svenska produkter och skyltmaterialet är utmärkt, det hjälper kunderna att hitta till de svenska varorna i hyllorna. Min ambition är att skylta upp alla Från Sverige-märkta varor – i alla kategorier.

Köpbeslut tas i butiken och i apparna

En undersökning om köpvanor hos unga vuxna** visar att de flesta köpbeslut av matvaror sker i butiken eller via butikskedjornas appar. Unga vuxna anser att svenskt ursprung står för en tydlig kvalitetsaspekt och att handla svenska livsmedel uppfattas som klimatsmart. De upplever att Från Sverige-märkningen är enkel, tydlig och trovärdig.

— Det ska vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter i butiken och lätt att förstå de värden som märkningen står för. Att öka synligheten i butik är ett prioriterat arbete 2020. Att erbjuda butiksmaterialet är en viktig del av det arbetet, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Se Butikspaketen och beställ dem här

Beställ Lilla Butikspaketet, Stora Butikspaketet, Odlat & växter Butikspaketskyltmaterial för Kött från Sverige, Mjölk från Sverige och enstaka enheter på frånsverige.se/Butik.

Lilla Butikspaketet och Stora Butikspaketet innehåller hyllkantsetiketter i olika format, runda skyltar samt informationsskyltar och dekaler till kyl och frys.
Odlat & växter Butikspaket riktar sig till blomsterhandelns butiker och handelsträdgårdar samt till livsmedelsbutikernas blomavdelning och frukt- och gröntavdelning.
Beställningsbroschyr är bifogad som realterat material nedan.

* Demoskop, februari 2020
** Kvalitativ undersökning av YouGov 2019, på uppdrag av Svenskmärkning AB.