Med Vegafishs svenskodlade vannameiräkor kan du med gott samvete äta hållbara jätteräkor, ursprungsmärkta med Från Sverige. Idag finns jätteräkorna på menyn hos stjärnkrogar.

Svenskodlade jätteräkor från Vegafish märks med Från Sverige

Med Vegafishs svenskodlade vannameiräkor kan du med gott samvete äta hållbara jätteräkor, ursprungsmärkta med Från Sverige. Jätteräkorna odlas i en unik process i ett slutet, landbaserat system av havsvatten och bioflock, utan att skada ekosystemet och utan kemiska tillsatser eller antibiotika.

– Det är en glädje att välkomna Vegafish och de svenskodlade jätteräkorna till ursprungsmärkningen Från Sverige. Vegafish visar att deras odlingsprocess gör att de kan odla jätteräkor och andra skaldjur på ett hållbart sätt, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning. säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning.

– Många tror att man måste välja mellan god mat eller gott samvete, men vi vet att man kan få både och. Det är viktigt för oss att våra vannameiräkor är ursprungsmärka med Från Sverige. Märkningen visar konsumenten att det är svenska räkor, vilket innebär en hållbar produkt med hög standard, som uppfyller Sveriges mycket stränga miljö- och djurskyddslagstiftning, säger Matilda Olstorpe, docent i mikrobiologi, vd och grundare av Vegafish.

Vegafish har varit verksamma i Lysekil i två år och har producerat jätteräkor i ett år. Idag finns jätteräkorna på menyn på flera stjärnkrogar.

– Vi har samarbetat med flera av Sveriges mest namnkunniga kockar som både älskat smaken och beskrivit konsistensen som en unik blandning av hummer och havskräfta. Idag vänder vi oss i första hand till restauranger som bland annat Grand Hôtel i Stockholm, Upper House Dining och MJ´s i Göteborg och Gullmarsstrand i Fiskebäckskil, säger Matilda Olstorpe.

Nu planerar Vegafish att utöka verksamheten.

– Våra goda och hälsosamma skaldjur erbjuder utsökta smaker odlade med omsorg och intelligens, framtagna i Sverige till förmån för hela världen. Genom produktutveckling och ökad produktion kommer vi framöver finnas i fler fiskdiskar och i dagligvaruhandeln, så att konsumenterna kan välja hållbart odlade svenska jätteräkor, säger Matilda Olstorpe, vd och grundare av Vegafish.

Matilda Olstorpe, vd och grundare Vegafish
Telefon 0705-36 19 72, matilda.olstorpe@vegafish.com

Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB
Telefon 072-741 64 90, maria.forshufvud@svenskmarkning.se

Om Vegafish AB

Vegafish är ett Svenskt foodtechbolag som odlar tropiska jätteräkor helt utan antibiotika, mangroveskövling eller negativa socioekonomiska förhållanden. Vegafish implementerar miljövänliga landbaserade metoder för odling av tropiska räkor i kyligt klimat genom användning av spillvärme från andra industrier. Odlingsmetoden baseras på Bioflock vilket ger en probiotisk miljö och är basen i fodret. Odlingssystemet är slutet vilket minimerar näringsläckage till miljön. Vegafish samarbetar med företaget Fisk Idag för bland annat försäljning och produktutveckling.