Svenskt ursprung och pris är viktigast när vi handlar livsmedel

Förtroendet och intresset för svenska råvaror och livsmedel är fortsatt stabilt. Nära tre av fem (55%) tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar livsmedel, även om pris har kommit att bli en allt viktigare faktor vid val av varor. Det visar Demoskops undersökning som genomförts på uppdrag av Svenskmärkning. Att gynna svenska bönder (83%) och svensk livsmedelsindustri (73%) är de främsta anledningarna till att välja svenskt. Sju av tio anger också att de, genom att köpa svenskproducerad mat, vill bidra till Sveriges försörjningsförmåga.

Ursprunget på råvaror (54%) och tillverkningslandet (53%) är fortsatt de viktigaste faktorerna vid val av mat och dryck som köps i butik, även om andelarna sjunker något jämfört med föregående år. Vid en prioritering är ”att maten inte är för dyr” (57%) den viktigaste faktorn, medan att maten är svenskproducerad (45%) kommer som nummer två.

8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har. Ägg, kyckling, mjölk, nötkött och fläskkött är fortsatt de viktigaste varorna att köpa svenskt av.

— 3 av 4 tycker att en tydlig ursprungsmärkning underlättar vid livsmedelsinköp, och lika många tycker att det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel. Därför är det glädjande att kännedomen för Från Sverige-märkningen, där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, är hög (88%) och att 4 av 5 har högt förtroende för märkningen, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Viktigt med svensk livsmedelsindustri

9 av 10 konsumenter tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige och nära 3 av 4 anger att de genom valet av svenska varor vill främja svensk livsmedelsindustri.

Många vill fortsätta äta svenskt

Nära hälften (47%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag jämfört med för 5 år sedan och hela 52 procent uppger att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år jämfört med idag.

Två av fem tänker på matens ursprung på restaurangen

Undersökningen visar att 2 av 5 tänker på ursprunget på råvaror och livsmedel när de äter på restaurang. Av dem är det endast 5 procent som alltid frågar efter matens ursprung, 28% frågar ibland.

Betalningsviljan kvar, men har sjunkit något

Svenskt ursprung är en viktig faktor för konsumenterna, även om pris har kommit att bli allt viktigare. 3 av 5 kan tänka sig att betala lite mer för att stötta svenska bönder och svensk livsmedelsindustri.

— Vi ser i den faktiska försäljningsstatistiken från Nielsen IQ för 2022 att konsumenterna fortsätter handla Från Sverige-märkta produkter vilket är positivt. Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade 12,4% helår 2022 jämfört med helår 2021, till skillnad från ej Från Sverige-märkta produkter som bara ökade 6,5% på helåret 2022, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning.

Idag märker 220 företag med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige där Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, och cirka 12.000 produkter är godkända för märkning. Från Sverige-märkningen gör det enkelt för konsumenten att hitta och välja svenskproducerade varor som uppfyller märkets kriterier; odlade, födda och uppfödda, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.

Attitydundersökning 2023 är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1006 intervjuer i webbpanel under perioden 30/1–6/2 2023.