Tina Stugemo tillträder som vd för Svenskmärkning AB den 15 januari 2024. Svenskmärkning står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige.

Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB

Tina Stugemo blir ny vd för Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Tina kommer närmast från Arla Foods och tillträder sin nya tjänst den 15 januari 2024.

— Jag är stolt och också ödmjuk inför uppgiften att få vidareutveckla den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige tillsammans med Från Sverige-teamet och ägarna. För mig blir det ett naturligt steg att fortsätta i livsmedelsbranschen med Från Sverige-märkningen efter ett flertal år inom försäljning och marknadsföring i FMCG och nu senast som Customer Marketing Director i det bondeägda företaget, Arla Foods. Det finns mycket att göra för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen, säger Tina Stugemo.

— Tina kommer till oss med gedigen erfarenhet från livsmedelssektorn, hon har en djup förståelse för såväl marknad, som kommunikation och konsumentens beteende och är en erfaren ledare. Jag är övertygad om att Tina tillsammans med Från Sverige-märkningens kompetenta team av medarbetare, och engagerade styrelse, kommer att fortsätta utveckla och leda märket mot nya framgångar, säger Åsa Odell, styrelseordförande Svenskmärkning AB.

Idag märker 228 företag med den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige och cirka 12000 produkter är godkända för märkningen. Från Sverige har hög kännedom och högt förtroende hos konsumenten och fler företag välkomnas att ursprungsmärka produkter som uppfyller kriterierna.

— Jag vill hälsa Tina Stugemo varmt välkommen till oss på Svenskmärkning, och ser fram emot ett gott samarbete, säger Åsa Odell.

Tina Stugemo tar över efter Ulrika Norvell som är tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.

Åsa Odell, styrelseordförande Svenskmärkning AB, 070-5381124
Tina Stugemo, tstugemo@gmail.com

Svenskmärkning AB äger den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, som gör det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. De tre ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige har samma kriterier; odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Från Sverige-märkningen lanserades i april 2016 och är ett gemensamt initiativ och samarbete mellan de tre ägarna LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.