Bild: Pasi Salminen, Mitsubishi Logisnext Europe Oy.

Frends iPaaS hjälper Mitsubishi Logisnext Europe Oy att optimera och effektivisera

Tillverkningsindustri

Implementeringen av Frends-plattformen har resulterat i en 50% minskning av utvecklingstiden och samtidigt optimerat processer, något som har förstärkt Mitsubishi Logisnext Europes (MLE) ställning som en del av den globala industrijätten.

Affärsmål

Som en del av den omfattande företagskoncernen Mitsubishi Logisnext Co. Ltd (ML) - en framstående global leverantör av gaffeltruckar, automation och logistiklösningar - nyttjar Mitsubishi Logisnext Europe Oy (MLE) koncernens resurser och räckvidd. Dessutom stärks Mitsubishi Logisnext (ML) globala positionering genom att vara en del av Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group. Med rötter som sträcker sig tillbaka till 1870 har MHI utvecklats till en framstående global industriell aktör, med ett brett erbjudande som inkluderar områden som luftfart, energi, miljövänliga lösningar, industriell tillverkning och avancerad teknik.

En central aspekt av MLEs driftsstrategi är förmågan att analysera och förbättra kundprocesser, vilket ger MLE konkurrensfördelar. Verksamheten bygger på tre hörnstenar: ständig innovation, en prisbelönt filosofi för användarvänlig design och kundservice av hög kvalitet.

För att ytterligare stärka sig operationellt har MLE integrerat Frends iPaaS (Integration Platform as a Service) i sitt ekosystem. Beslutet följer MLEs målsättning att ständigt förbättra den operativa effektiviteten, minimera fel och optimera dagliga funktioner. Frends spelar en central roll i att säkerställa korrekta dataflöden och därigenom förstärka MLEs övergripande operativa kontroll.

"Jämfört med vår tidigare integrationsplattform imponerar Frends med att minska utvecklingstiden med hela 50%," säger Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy.

Integrationsutmaningar

Från en EPR-fokuserad miljö, övergick MLE till en struktur med fler system för att bättre anpassa sig till de växande affärsbehoven. Övergången visade på vikten av kontinuitet i dataflödet mellan de olika systemen, vilket drev MLE att utforska olika integrationslösningar. Målsättningen var att hitta en plattform som kunde leverera skalbarhet och flexibilitet i linje med MLEs integrationsmål. Frends iPaaS, med precis dataöverföring och pålitlig operativ kontroll, blev det självklara valet.

Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy, förklarar:

”Med 20 centrala system som spände från HR till ERP insåg vi behovet av ett kraftfullt verktyg för att säkerställa en konstant och pålitlig dataöverföring. Denna förbättring var avgörande för att uppgradera våra operativa processer. Frends plattform etablerade sig som både en mångsidig och heltäckande lösning som underlättar kommunikationen över flera områden, inklusive produktutveckling, tillverkning och projektleveranser.”

Resultat

Användningen av Frends har gett resultat för MLE. Plattformens anpassningsbara gränssnitt har säkerställt en smidig övergång för den breda användarbasen. Implementeringen har varit avgörande för att automatisera kärnprocesser. Dessa kan till exempel vara processer som styr inkommande orderflöden till fabrikernas konfiguratorer baserat på innehållsparametrar och optimering av lastbilskonfigurationer. Processer som tidigare var manuella och sårbara för fel är nu effektivt automatiserade. Koski, betonar att tack vare Frends har de upplevt betydande tids- och arbetsbesparingar, särskilt i samband med mottagande och skapande av lastbilskonfigurationer.

”Frends fungerar som en katalysator för vår fortsatta tillväxt och hanterar kritiska aspekter av vår verksamhet som annars skulle vara svåra att hantera. Jämfört med vår tidigare integrationsplattform minskar Frends utvecklingstiden med hela 50%, vilket är imponerande," fortsätter Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy.

Koski betonar också tillgängligheten och användarvänligheten hos Frends plattform, och framhäver det användarvänliga gränssnittet som är utformat för att vara lättanvänt för en bred användarbas: "För många är en grundläggande förståelse av IT-system mer än tillräckligt för att använda Frends," påpekar Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy.

Och fortsätter:

”Användbarheten hos Frends är anmärkningsvärd. Även för de som inte har tidigare erfarenhet av liknande system tar det bara ungefär en halv dag att bekanta sig med plattformen och börja utföra sina uppgifter. Ingen kodningsexpertis krävs; det enda som behövs är en grundläggande förståelse för system och IT,” säger Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy.

Vidare har Frends-plattformen förstärkt kommunikationen med MLEs kunder genom att leverera information om produktion. Hittills har MLE framgångsrikt genomfört nästan 100 integreringar med Frends iPaaS, vilket tydligt indikerar ett givande samarbete som stämmer överens med Frends fokus på kvalitet och kostnadseffektivitet.

”Vi inser den betydande potentialen i Frends och har för avsikt att utöka vår användning. Kvalitet är en grundläggande del av vår konkurrenskraft, och med Frends kan vi bibehålla kvalitetsnivån samtidigt som vi optimerar våra operativa kostnader. Vårt samarbete med Frends har varit otroligt smidigt och produktivt. Frends konsulter har en djup förståelse för våra unika behov och strategiska mål, vilket har bidragit betydligt till vår långsiktiga tillväxt," avslutar Toni Koski, IT-chef på Mitsubishi Logisnext Europe Oy.