Foto: Matilda Rahm

Kulturhuset Stadsteatern väljer integrationsplattformen Frends som ny leverantör

Kulturhuset Stadsteatern är ute efter en nordisk leverantör med snabb support och personal på plats i Stockholm. Man behövde en plattform som kan kommunicera mellan applikationer. Efter lång research och en implementationsperiod föll valet på integrationsplattformen Frends från HiQ.

– Att vi får ännu en kund på den svenska marknaden visar tydligt på integrationers betydelse för ett smidigt arbetsflöde idag. Frends innebär en förenkling för organisationer som frigör väldigt mycket tid, säger Jukka Rautio, Head of HiQs Frends.

Tidigare har Kulturhuset Stadsteatern arbetat med större helintegrerade systemlösningar men har under de senare åren bytt strategi till att fokusera på “best of breed”, det vill säga den bästa produkten inom varje applikationsområde. Därefter behövde de en plattform som kunde kommunicera mellan dessa produkter. Efter att ha testat Frends under en implementationsperiod var valet enkelt. Kulturhuset Stadsteatern har sedan tidigare ett partnerskap med HiQ och det var ytterligare en anledning till att valet av deras integrationsplattform föll sig så naturligt.

Privata molnplattformar, systemlösningar on prem eller molnapplikationer har alla sina fördelar, men behöver i en modern miljö interagera med varandra för att fylla sitt syfte. Dessa hybridmiljöer ställer helt nya krav på kopplingarna mellan användare, applikationer och processer. Frends är en flexibel programvara som kopplar samman system för att skapa en enhetlig lösning. Kulturhuset Stadsteaterns utvecklingsteam bygger integrationerna och tar hjälp av Frends för expertstöd och kvalitetssäkring.

– Frends har uppfyllt alla våra förväntningar. Med hjälp av Frends integrationsplattform kan vi säkerställa en sömlös och säker koppling mellan våra olika IT-komponenter och det skapar en större flexibilitet för oss. Det känns också tryggt och smidigt att Frends har personal på plats i Stockholm och att de använder sig av beprövad teknik, säger Andreas Eriksson, CIO/CDO på Kulturhuset Stadsteatern.

I september ifjol startade Kulturhuset Stadsteatern samarbetet med Frends. De inledde med en demolicens för att prova på integrationsplattformen och därefter fick all personal en grundutbildning i hur tjänsten fungerar.

– Utbildningen var väldigt bra och jag är nöjd med den snabba supporten som vi fått från Frends under utvecklingen av nya integrationer. För tillfället pågår arbetet för fullt med att utveckla integrationer i Frends som binder samman vårt nya biljettsystem med CRM- och HR-system. Vi planerar även att integrera vårt planeringssystem med vår digitala signage-plattform via Frends, för att flexibelt kunna visualisera alla våra evenemang och dess data, säger Alexander Ragge, drift- och förvaltningsansvarig på Kulturhuset Stadsteatern.

Om Kulturhuset Stadsteater
●Stockholms stadsteater slogs den 1 juli 2013 ihop med Kulturhuset och bildade Kulturhuset stadsteatern.
●Kulturhuset Stadsteatern är Stockholms mötesplats för alla. Under hela året erbjuder de en mängd föreställningar, konserter, utställningar, samtal och flera bibliotek.
●Verksamheten bedrivs vid Sergels torg, Skärholmen, Vällingby, Husby och på sommaren vid flera av Stockholms parker.

Om FRENDS

●Ägs och utvecklas av HiQ.
●Namnet är en förkortning av Front End Dialing System.
●Är en flexibel programvara som kopplar samman system för att skapa en enhetlig lösning.