FUB:s skolenkät 2022

Premiär för enkät om skola för elever med intellektuell funktionsnedsättning

I dagarna går Riksförbundet FUB ut med en skolenkät. Enkäten riktar sig till föräldrar som har ett barn eller ungdom med intellektuell funktionsnedsättning.

– Vi behöver mer kunskap om hur skolan fungerar för elever med intellektuell funktionsnedsättning, säger Robert Öberg, ombudsman med ansvar för frågor om skola och utbildning.

Robert Öberg, Riksförbundet FUB

– Jag får ofta samtal från medlemmar där föräldrar beskriver att deras barn möts av låga förväntningar, och berättelser om hur föräldrarna får kämpa för att deras barn ska få det stöd de behöver för att klara av skolan.

– Vi hoppas genom enkäten fånga upp föräldrarnas attityder och känslor kring hur skolan fungerar för deras barn, säger Robert Öberg.

Det är första gången FUB genomför en skolenkät och den görs tillsammans med Svenska Downföreningen och Data2value.

Enkäten kommer ligga till grund för en rapport som FUB arbetar fram under hösten 2022.

Länk till FUB:s skolenkät.

Robert Öberg

Presskontakt ombudsman och projektsamordnare skola och utbildning, Arvsfondsprojekt 08-508 866 60