Eva Borgström, intressepolitisk samordnare, Riksförbundet FUB

Riksförbundet FUB: Analys och utvärdering av LSS under pandemin nödvändig för att lära inför framtiden

Riksförbundet FUB medverkar idag i Coronakommissionens hearing med funktionsrättsorganisationer. Vid hearingen kommer FUB lyfta personer med intellektuell funktionsnedsättnings (IF) erfarenheter av framför allt LSS-insatser under pandemin samt vilka lärdomar som kan dras inför kommande kriser.

– En slutsats som kan dras efter snart 1,5 år med covid-19 pandemin är att personer med IF varit mer utsatta än de flesta, säger Eva Borgström, intressepolitisk samordnare och representant för FUB vid hearingen.

Olagliga besöksförbud i LSS-bostäder, gemensamhetsutrymmen som under lång tid varit stängda för de boende, inställda fritidsaktiviteter och dagliga verksamheter som varit stängda under långa perioder – ibland även efter det att alla deltagare vaccinerats. Sammantaget har inställda aktiviteter och minskade sociala kontakter lett till ensamhet och passivitet för många. Risken är stor för ökad psykisk och fysisk ohälsa.

– FUB efterlyser en analys och utvärdering av hur arbetet har bedrivits i LSS-verksamhet under pandemin, säger Eva Borgström. Vilka framgångsfaktorer finns? Hur kan man vid kommande pandemier förhindra smittspridning i LSS-verksamhet och samtidigt hitta en balans mellan nödvändiga försiktighetsåtgärder och aktivitet?

Bifogat finns underlaget till hearingen med Coronakommissionen. Dokumentet finns också på FUB:s webbplats.

Mer kunskap finns också i FUB:s skrivelse En översikt av covid-19 pandemins konsekvenser för barn, unga och vuxna med intellektuella funktionsnedsättningar, daterad november 2020.