Christina Heilborn, förbundssekreterare Riksförbundet FUB.

Riksförbundet FUB: Dödsfall i Borlänge visar på konsekvenser av kompetensbristen inom LSS

Ett tragiskt dödsfall på en LSS-gruppbostad i Borlänge visar konsekvenserna av kompetensbristen i LSS-verksamheter. Riksförbundet FUB efterlyser nu kraftfulla åtgärder från regeringen med satsningar på ett nationellt kompetenscentrum om intellektuell funktionsnedsättning och autism, och ett kunskapslyft inom LSS.

Tidningen Lokalt i Borlänge rapporterade den 17/2 om Tommy, en 59-årig man med Downs syndrom, som har avlidit på en av Borlänge kommuns gruppbostäder. Läs artikeln här.

Anhöriga har anmält kommunen till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) för vanvård på flera punkter. Bland annat larmade anhöriga om övermedicinering och olagliga tvångsåtgärder, men fick inget gehör. Personalen på Tommys gruppbostad agerade inte för att få honom till sjukhuset, trots ett mycket dåligt hälsotillstånd. Efter hans död hittade man råttbon och gamla matrester i lägenheten i LSS-gruppbostaden.

– Det här är oacceptabelt. En LSS-bostad ska innebära stöd, omvårdnad och trygghet, säger Christina Heilborn, förbundssekreterare Riksförbundet FUB.

IVO konstaterade nyligen att oproportionerliga och eskalerande begränsningsåtgärder ökar om ledningen och personalen saknar adekvat kompetens. Det försvårar även att förebygga och undvika situationer som kan leda till s.k. utmanande beteende hos den boende. IVO:s rapport visar bland annat på att boende medicineras utan sin vetskap.

– Tommys fall visar den yttersta, tragiska konsekvensen av att kompetens inom LSS brister, säger Christina Heilborn.

Riksförbundet FUB, SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) med flera har länge efterlyst ett kunskapslyft inom LSS. Socialstyrelsen har ett färdigt förslag på ett nationellt kompetenscentrum om intellektuell funktionsnedsättning och autism. Förslaget har legat på regeringens bord i mer än ett år, men inget har hänt.

– Riksförbundet FUB vill se omedelbara satsningar på nationell nivå som förhindrar att något liknande händer igen. Vi uppmanar därför socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall att agera för att få igenom ett LSS-lyft och etablera kompetenscentret, säger Christina Heilborn.

Kategorier

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Mimmi Thor

Presskontakt Presskommunikatör 08-508 866 68