Crowdfunding i Sverige växlar upp

Den 14e december 2015 kan den svenska crowdfunding plattformen FundedByMe stoltsera med ännu ett slaget rekord. Bolagen som just nu får mest trafik och mest investerarintresse på hemsidan första sida är alla publika (publ).

FundedByMe har sett en ökad trend bland bolag där man inte längre ser crowdfunding som något nytt och annorlunda utan mera som något naturligt och högst effektivt. Från början sågs crowdfunding enbart som ett verktyg för små projekt, sedan uppmärksammades effektiviteten i finansieringsmodellen även av startups och nu söker sig alltfler publika bolag till hemsidan.

Henrik von Stockenström, Nordisk försäljningsdirektör på FundedByMe, menar att detta påvisar ett systemskifte där crowdfunding med rätta ses som ett mycket effektivt verktyg för ägarspridning samt kompletterande finansiering.

Ett publikt aktiebolag är ett företag som erbjuder aktier på den öppna marknaden. Det innebär att företaget kan annonsera om eller på annat sätt uppmärksamma omvärlden om möjligheten att köpa eller teckna aktier i företaget.

Enligt vice vd Pontus Frohde ökar intresset markant för bolagets tjänster och alla tecken på marknaden visar att crowdfunding som fenomen fortsätter att öka i volym från år till år. Crowdfundingvolymen för 2015 anses överstiga 16 miljarder dollar globalt enligt Massolution.

FundedByMe stoltserar även med att mycket framgångsrikt attraherat internationellt kapital till sina bolag. Nyligen stängdes en låne-crowdfunding kampanj, där 22% av utlånarna var internationella.

• epicenter
  • startups
  • finansiera bolag
  • systemskifte
  • investera
  • aktier
  • equity crowdfunding
  • ägarspridning
  • publika bolag
  • henrik von stockenström
  • pontus frohde
  • pontus forhde

Aktiebolagslagen säger att företag inte får vända sig till den breda massan med uppmaningen att köpa aktier i ett bolag. Fundedbyme löser det hela genom att vara en medlemssajt, att användaren själv ber om informationen, att entreprenören tackar ja eller nej till propån och att ingen transaktion sker hos Fundedbyme.

"Tekniskt sett fungerar vi som en indikation på ett intresse och sedan skapas en off-site där man fattar beslut om emittering av aktier."

Fundedbyme ser tre målgrupper: individer som investerar 5 000-10 000 kronor per år, personer som handlar på exemplevis Avanza eller Nordnet och vill in tidigt i nästa Spotify eller Klarna och medelklass som inte har så hög riskbenägenhet.

FundedByMe har 61,000 globala medlemmar och erbjuder crowdfunding genom köp av aktier eller utlån, sk equity crowdfunding och crowdlending.

För mera information se www.fundedbyme.com.